:

Szerző: Koi Tamás

2021. október 26. 08:49

A reklám helyett a metaverzumra gyúr a Facebook

Ha nem is döntötte romba a Facebook hirdetési piacát, mindenesetre látszik a cég eredményein az Apple idén nyáron bevezetett új adatvédelmi intézkedéseinek hatása. A vállalat jövőképének ismertetése során egyre többször kerül szóba a metaverzum, melynek fejlesztésére óriási erőforrásokat áldoznak a Facebooknál.

Az elemzői várakozásokhoz képest valamelyes rosszabb eredményekről számolt be hétfőn délután a világ legnagyobb közösségi platformját üzemeltető Facebook. A cég papírjainak értéke ennek ellenére csekély mértékben nőtt a zárás utáni kereskedésben, részben annak köszönhetően, hogy a vállalat jövőképében egyre hangsúlyosabb szerepet kap a reklámpiac mellett az idén felkarolt meataverzum, melynek fejlesztésére óriási összegeket csoportosítanak át.

A több közösségi platformot integráló vállalat harmadik negyedéves árbevétele 28,27 milliárd dollár volt, harmadával több, mint egy évvel korábban, ugyanakkor mintegy félmilliárddal kevesebb, mint az előzetes elemzői várakozás. Jelentősen lassult emellett a Facebook profitnövekedése, a cég nettó eredménye 9,19 milliárd dollár volt a harmadik negyedévben, ami mindössze 17%-os növekedést jelent az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

A növekedés megtorpanását jól érzékelteti, hogy a Facebook az idei második negyedévben éves szinten a bővülés még 56%-os volt bevételi, és 101%-os profit oldalon. A Facebook aktív felhasználóinak száma eközben lényegében stagnált - a harmadik negyedévben 2,91 milliárdan használták rendszeresen a cég valamelyik szolgáltatását.

A Facebook szerint a jelenség hátterében alapvetően két ok rejlik - az egyik az iOS 14.5-ös verziójával idén nyáron megjelent adatvédelmi beállítás, mely alapesetben megakadályozza az iOS-rendszert használó felhasználók profilozását, a másik pedig a koronavírus-járvány hirdetési piacra gyakorolt negatív hatása.

zuck_metaverse

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A vállalat a negyedik negyedévben további, visszafogott növekedésre számít, az év utolsó három hónapjára 31,5 - 34 milliárd dolláros célérték között mozog, ami csekély mértékben ugyan, de szintén alulteljesíti az előzetes elemzői várakozásokat.

A befektetők az eredmények ismertetését követően mégsem estek letargiába, a Facebook vezetése ugyanis ismét világossá tette, hogy a ma még az árbevétel gerincét adó reklámpiac nem az egyetlen és nem is feltétlenül a leghangsúlyosabb bevételforrása lesz a cégnek a jövőben. A Facebook ennek megfelelően egyre többet költ a kiterjesztett és virtuális valóság, illetve a ma ismert közösségi szolgáltatások egyfajta elegyeként kezelt metaverzumra, melyet a jövőben az üzleti jelentésben is külön kezelt Facebook Reality Labs fejleszt, részben az Oculus múltbéli felvásárlására alapozva.

A most még csak szárnyait próbálgató divízióba csak idén tízmilliárd dollárt pumpál a közösségi óriás, mely nemrég közölte, hogy csak Európában a következő öt évben tízezer embert vesz majd fel a vállalat, hogy az új kezdeményezésen dolgozzanak.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról