A kütyü, ami mindent túlélt: húszéves az iPod
Ha bárkinek felteszik a kérdést, hogy mit tekint a legfontosabb terméknek az Apple történelmében, alighanem tízből kilenc ember gondolkodás nélkül rávágja az iPhone-t. Pedig van egy másik termékvonal, mely nélkül az iPhone-ok soha nem jöttek volna létre.
Október 23-án huszadik születésnapját ünnepelte az iPod, az Apple ikonikus hordozható zenelejátszója, mely nem csak egy egész iparág virágzásának ágyazott meg, hanem elindította a cupertinói céget a világ legértékesebb vállalatává válásának útján. Az iPod ráadásul a mai napig ellenáll a streaming-forradalom hatásainak és a házon belüli konkurencia miatt sem kaszálták még el, jóllehet az Apple első igazi hordozható kütyüjének eladásai ma már rendkívül messze vannak a 2008-as csúcstól, amikor csaknem 60 millió példányban kelt el világszerte a zenelejátszó.
MOBIL DILEMMÁK
Az első iPod a szórakoztatóelektronikát is elérő miniatűrizációs és mobilitási trend egyik első, egyben legmeghatározóbb hírnöke volt. Az Apple részben külsősökre bízta a feladatot, hogy az akkor piacon lévő MP3-lejátszók legnagyobb hiányosságait korrigálva új termékkel álljanak elő, a cégnél ugyanis úgy látták, hogy a konkurens megoldások "kritikán aluli" kezelőfelülettel rendelkeznek, a flashmemóriás példányokra ráadásul kevés zeneszám fér, a merevlemezes változatok pedig túl nagyok és ormótlanok voltak az igazán mobil használatra.
A dilemmára végül Jon Rubinstein, az Apple vezető hardverfejlesztő mérnöke találta meg a megoldást Japánban: a Toshiba 1,8 hüvelykes merevlemeze már kellően kicsi volt ahhoz, hogy komolyabb kompromisszumok nélkül bele lehessen tenni egy hordozható MP3-lejátszóba, 5 GB-os tárolókapacitása (a későbbi modellekbe már 10 GB-os változatokat is szereltek) pedig akkori mércével mérve irgalmatlanul nagynak számított. Rubinsteinnek köszönhetően a Toshiba az 1,8 hüvelykes HDD-ket kezdetben kizárólag az Apple-nek szállította, ezzel elvágva a versenytársakat az akkori legkompaktabb merevlemezes technológiától.
Az iPod megjelenését minden előremutató képessége dacára eleinte meglehetősen szkeptikusan fogadta a szakma, hiszen a korábban szinte kizárólag Macintoshokban utazó Apple számára a hordozható eszközök piaca járatlan útnak számított, ráadásul az első iPod 400 dolláros fogyasztói ára is riasztóan hatott a nagyobb tömegek számára.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az eladások ennek megfelelően lassan pörögtek fel a bemutatót követően, az első áttörést pedig csak a második generációs iPod hozta meg, melynél a mechanikus vezérlőkerék helyett először használták az ikonikus érintésérzékeny vezérlőszerveket, illetve immár 20 GB-os változatban is elérhető volt a zenelejátszó. A siker azonban nem ezeknek a fejlesztéseknek volt köszönhető, hanem elsősorban annak, hogy az Apple ennél a modellnél tette először lehetővé, hogy a zeneszámokat windowsos PC-kről is fel lehessen tölteni az eszközre.
A klasszikus iPod végül hét generációt élt meg, a koncepció időtállóságáról pedig sokat elárul, hogy még 2014-ben is gyártották az utolsó változatot, mely az első iPod által biztosított 5 GB-nyi tárhely 32-szeresét, azaz 160 GB-ot kínált a zenék (illetve akkor már videók) tárolására.
A miniatűrizálási hullám 2004-ben tovább erősödött, ekkor kerültek forgalomba az iPod minik, melyekbe még mindig merevlemezes tároló volt (a Hitachi és a Seagate által gyártott 1 hüvelykes microdrive), 2005 januárjában pedig megérkezett az első flashmemóriás iPod (Shuffle), szeptemberben pedig az iPod nano, 1, 2 és 4 GB-os változatban. A Shuffle-sorozattal ismét mérföldkőhöz ért az Apple, a lejátszó ugyanis százdolláros induló árának köszönhetően rendkívül közkedveltté tette a termékcsaládot.
A nano-szériával az Apple dizájngépezete is beindult, így minden korábbinál több színvariációban kellették magukat a lejátszók (illetve az iPod minivel megjelentek az első, alumíniumházas iPodok), emellett a cég az évek során átemelt bizonyos funkciókat a mobiltelefonok szegmenséből - ilyen volt például a kamera, mely először az ötödik generációs iPod nanón jelent meg 2009-ben.
A NAGY TÚLÉLŐ
Az iPod termékvonal mai napig elérhető, nagy túlélője a 2007-ben bemutatott iPod Touch lett, mely valójában egy mobilhálózati csatlakozás és funkciók nélküli iPhone - kvázi ebből a kütyüből nőtte ki magát az Apple máig legnagyobb példányszámban eladott, legsikeresebb hardverszériája, az iPhone (a két termékvonal olyannyira édestestvérnek számított eleinte, hogy az Apple egészen 2010-ig párhuzamosan frissítette mindkét termékcsaládot).
Az iPod Touch a termékcsalád huszadik születésnapján még mindig kapható, igaz az Apple weboldalán már távolról sem jut neki olyan kiemelt, hangsúlyos szerep, mint az egyéb húzótermékeknek, így az iPhone-nak és az Apple Watchnak, mely egyébként szintén az iPod (a hatodik generációs nano) egyfajta óraszíjjal ellátott leszármazottjának tekinthető.