:

Szerző: Koi Tamás

2021. augusztus 31. 11:18

Mindennél erősebben lobbiznak az IT-cégek Brüsszelben

Minden más iparágnál többet költenek az IT-szektor szereplői lobbitevékenységre az Európai Unióban - derül ki egy friss kutatásból, mely egyben az okokra is rámutat. A cégek az EU két, jelenleg formálódó, a szektor egészére jelentős hatást gyakorló fontos jogszabály-keretét próbálják a számukra kedvező módon formálni.

Az Alphabethez tartozó Google, a Facebook (illetve annak írországi leányvállalata) és a Microsoft messze a három, legaktívabban lobbizó cég az Európai Unióban, az IT szektor pedig összességében minden más területet - beleértve az autóipart és a gyógyszeripart is - felülmúlja a lobbitevékenységre csoportosított anyagi ráfordítást illetően. Legalábbis ez derül ki egy friss kutatásból, mely az Európai Unió Átláthatósági Nyilvántartásának (Transparency Register) adatait használja fel és von le belőle következtetéseket.

A Corporate Europe Observatory és a LobbyControl által közösen készített tanulmány szerint az amerikai technológiai óriások mindennél erősebb lobbitevékenységének az Európai Unió két, a nagy IT-cégek európai működését alapjaiban meghatározó, kidolgozás alatt álló jogszabálytervezete, illetve annak befolyásolása adja meg az alapot.

eu-digital-ft-img
MARGRETHE VESTAGER ÉS THIERRY BRETON, A JAVASLATCSOMAGOT KIDOLGOZÓ KÉT UNIÓS BIZTOS (FOTÓ: EURÓPAI BIZOTTSÁG)

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Ez a két jogszabály, a Digital Markets Act (DMA), vagyis a digitális piacokról szóló jogszabály, illetve a Digital Services Act (DSA), vagyis a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály a korábbinál lényegesen szigorúbb keretek mellett teszi lehetővé a szektor prominens szereplőinek (kapuőrök) tevékenységét.

A cégek által önkéntesen szolgáltatott adatok alapján 2020-ban 612 cég, csoport vagy szövetség összesen mintegy 97 millió eurót költött az uniós digitális politikával összefüggésbe hozható lobbitevékenységre, melyből rendre 5,75, 5,5 és 5,25 millió eurót tett ki a Google, a Facebook és a Microsoft, vagyis a DMA és a DSA által leginkább érintett cégek lobbikerete. A listán 3,5 milliós és 3 milliós, valamint 2,75 milliós költéssel előkelő helyen szerepel még az Apple, a Huawei (mint a legnagyobb kínai lobbista) és az Amazon.

A két fentebb említett jogszabálytervezet összesen 270 előkészítő tárgyalásának mintegy kétharmadában képviselték a legkülönfélébb érdekeltek az IT-iparág narratíváját, ami a tanulmány készítői szerint egyértelműen annak a bizonyítéka, hogy a technológiai, illetve digitális szektor óriási, és egyre növekvő befolyást gyakorol a mindenkori közéletre.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról