:

Szerző: Asztalos Olivér

2021. június 30. 10:15

Élesedett a Microsoft játékstreaming szolgáltatása

Pár évnyi tesztüzem és némi csúszás után 22 ország, köztük Magyarország számára is elérhetővé vált az xCloud, vagyis a Microsoft játékstreaming szolgáltatása, amely első körben valamivel több mint 100 címet kínál.

A redmondi vállalat bejelentése alapján az xCloudhoz immár mindössze egy Xbox Game Pass Ultimate előfizetésre, valamint egy támogatott számítógépre vagy okostelefonra van szükség. Utóbbi jelenthet egy Windows 10-et futtató PC-t, amelyen a beépített Edge vagy Google Chrome böngészőjének segítségével használható a Microsoft játékstreaming szolgáltatása. MacOS alatt Safarit, illetve ugyancsak Chrome-ot telepítve lehet játszani az xClouddal, amely egyébként az Apple saját böngészőjén keresztül iPhone és iPad alatt is használható.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Utóbbi egy kényszerű lépés a Microsoft részéről, amely legszívesebben dedikált alkalmazással tette volna elérhetővé szolgáltatását. Az Apple azonban szigorú megkötésekkel rendelkezik a felhős játékstreamingre vonatkozóan. Bár az App Store szabályzata nem tiltja kimondottan a játékstreaminges appok publikálását, ahhoz olyan szigorú feltételeknek kellene megfelelni, amelyekkel lényegében ellehetetleníti a szolgáltatásokat platformján. A cég egyebek mellett arra kötelezi a fejlesztőket, hogy az appokban elérhető játékkatalógus minden címét külön-külön tegyék közzé az App Store-ban, és persze a 15-30 százalékos Apple-adót is mindegyik után külön fizessék ki. A webappos megoldással ezek a megkötések elkerülhetők - ahogy az Apple jutaléka is.

A vállalat még korábban bejelentette, hogy tévégyártókkal közösen dolgozik egy új Xbox Game Pass applikáción, melyen keresztül elérhetővé válhatnak az xCloud tartalmak - a felhős játékplatform esetében így elég lesz csak egy konrtollert csatlakoztatni a készülékhez. Ahol a tévé nem támogatja az új applikációt, ott a Microsoft saját fejlesztésű, elérhető árú, Chromecast-szerű "tévéokosítóját" használhatják majd a játékosok, azt viszont egyelőre nem tudni, hogy az eszköz és a tévés app mikor jelenik meg.

xcloud_(1)

A Microsoft közel három éve, 2018 októberében jelentette be az akkor még Project xCloud néven futott szolgáltatását. A felhős játékstreaming mögé egy, a mainál is szélesebb gamer réteget vizionált a redmondi cég. A szolgáltatásnak hála ugyanis a felhasználók jóformán ott, akkor, illetve olyan eszközön játszhatnak aktuális kedvencükkel, ahol, amikor, és amin csak szeretnének. Az xCloud ehhez nyújt mankót, a Microsoft elképzelése szerint ugyanis mostantól kvázi bármilyen eszközön élvezhetik a kínálatukban elérhető bármelyik címet, a konzol és a PC mellé pedig bekerülnek a kor legnépszerűbb (mobil)eszközei, vagyis az okostelefonok és a táblagépek.

A Microsoft komoly hardveres és szoftveres fejlesztéseket eszközöl az xCloudhoz. Ez többek között egyedi adatközpontos hardver építését jelentette, amelynek az Xboxra íródott címekkel való kompatibilitás mellett meg kellett felelnie a Microsoft adatközpontos követelményeinek is. A tesztüzem alatt az Xbox One S platformja nyújtotta az alapot, amit a közelmúltban a legújabb konzolra, vagyis az Xbox Series X-re cseréltek le, blade formátumú szerverekbe rendezve.

A hardvernél egy fokkal nagyobb kihívást jelent a késleltetés, amely a felhőalapú, streaminges játék Achilles-sarka. A bármilyen okból fennálló lassú vagy ideiglenesen belassult adatcsere jelentősen ronthatja a felhasználói élményt. Bár a Microsoft világszerte már közel 60 Azure régióval rendelkezik, az alacsony késleltetésű, stabil adatközpontos kapcsolat így sem triviális feladat. Ugyancsak problémát jelenthet a felhasználó oldalán lévő internetkapcsolat minősége, a stabil és gyors elérés ugyanis továbbra sem számít magától értetődőnek. A vállalat arra számít, hogy az 5G-s hálózatok térnyerése sokat javít majd a helyzeten, ám ennek széles körű elterjedésére még néhány évre szükség lesz.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról