Vizsgálja az EU a Facebook Marketplace működését
Pénteken hivatalos vizsgálatot indított a Facebook saját piactér-szolgáltatásának működési mechanizmusát illetően az Európai Bizottság versenyjogi szerve.
EU-s versenyjogi eljárást kezdeményezett a Facebook piactér-szolgáltatásának működése kapcsán az Európai Bizottság versenyjogi szerve pénteken. A szervezet a vizsgálat során azt fogja feltárni, hogy az amerikai székhelyű közösségi szolgáltató sértett-e uniós jogot azáltal, hogy az oldalon hirdető vállalkozásoktól származó hirdetési adatokat felhasználva előnyhöz juthatott olyan piacokon, ahol saját szolgáltatásával is jelen van, egyben az említett hirdetők konkurenciájaként.
A vizsgálat ennek megfelelően elsősorban a Facebook Marketplace nevű online piactér-szolgáltatásra irányul, ahol a felhasználók ingyenesen tölthetnek fel apróhirdetés-szerű ajánlatokat a legkülönfélébb kategóriákban - írja a Bizottság témában kiadott közleménye. A Bizottság egyben azt is fel kívánja tárni, hogy a Facebook közösségi szolgáltatás és a Facebook Marketplace közti szoros kapocs ellenkezik-e az uniós versenyjogi szabályokkal.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az ügy kapcsán már a Bizottság hivatalos eljárását előkészítő vizsgálati szakasz sem zajlott simán, az EU végrehajtó szerve ugyanis az adatbekérés során olyan kiterjedt iratbetekintési kötelezettséget írt elő, melyet a Facebook nem volt hajlandó teljesíteni, végül a cég 2020. júliusában be is perelte ezért a Bizottságot. Az eljárás végül a peres ügy lezárását követően indulhatott el csaknem egy év késedelemmel.
A mostani lehet a Facebook ellen indított első versenyjogi eljárás az EU-ban, ugyanakkor nem példa nélküli, hogy hasonló okból vizsgálnak jelentős befolyással rendelkező piaci szereplőt a szektorban. A Bizottság tavaly novemberben közölte, hogy egy jelenleg is folyamatban lévő vizsgálat során bebizonyosodott, hogy az Amazon a marketplace partnereitől származó értékesítési statisztikákat a saját forgalom optimalizálására, felfuttatására használta fel.
Az EU vizsgálatától függetlenül ugyanebben a témában a mai nappal a brit versenyhatóság, a CMA is versenyjogi eljárást indított a Facebookkal szemben