Jön az egységes, EU-s digitális irattárca
Az Európai Bizottság csütörtökön javaslatot tett az európai digitális személyazonossági keretre, amely lehetővé tenné az EU valamennyi polgára, lakosa és vállalkozása számára, hogy éljen a digitális személyazonosság előnyeivel.
Új, tagállamokon átívelő biztonságos, megbízható digitális személyazonossági keretre tett javaslatot tegnap az Európai Bizottság, mely a tagállamok már meglévő, nemzeti digitális személyazonossági rendszerére fog épülni, kiegészítve azt egy az egész nemzetközösségben használható robusztus szolgáltatássá. Az EU végrehajtó szerve szerint az új rendszer létrejöttét részben a koronavírus-járvány, valamint az azzal párhuzamosan jelentkező, a digitális szolgáltatások használatára vonatkozó megnövekedett igény sürgeti.
EGY IGAZOLVÁNY MIND FELETT
Az új rendelet értelmében a tagállamok olyan digitális irattárcákat kínálnak majd a polgárok és a vállalkozások számára, amelyek összekapcsolhatják nemzeti digitális személyazonosságukat más igazoló dokumentumokkal (pl. vezetői engedély, diplomák, bankszámla). Ezeket az irattárcákat az egyes tagállamok által elismert közigazgatási szervek vagy magánintézmények biztosíthatják.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az új európai digitális irattárcák lehetővé fogják tenni az európai polgárok számára, hogy anélkül férjenek hozzá online szolgáltatásokhoz, hogy magánkézben lévő azonosítási módszereket kellene használniuk vagy szükségtelenül kellene megosztaniuk személyes adatokat. Ezzel a megoldással teljes mértékben ők rendelkeznek arról, hogy milyen adatokat osztanak meg.
Az irattárcával az állampolgároknak lehetőségük lesz az EU-ban mind a köz-, mind a magánszféra által kínált online szolgáltatások igénybevételére, különös tekintettel a szigorú felhasználói hitelesítést igénylő szolgáltatásokra. Ezek közé tartozhat például a bankszámlához való hozzáférés, a kölcsönigénylés, az adóbevallás benyújtása, a hazájában vagy külföldön található egyetemre való beiratkozás, valamint sok egyéb olyan dolog, amelyhez jelenleg hagyományos azonosító eszköz szükséges.
A Bizottság szándéka szerint az európai digitális irattárca a tagállamok által biztosított megbízható digitális személyazonosságra (ez Magyarországon lehet az Ügyfélkapu-elérés) fog épülni, javítva azok hatékonyságát, kiterjesztve azok előnyeit a magánszektorra, valamint biztonságos, ingyenes, kényelmesen használható és a személyes adatok védelmét biztosító személyes digitális irattárcát kínálva.
E kezdeményezés tekintetében a Bizottság a megbízható digitális személyazonosság határokon átnyúló, meglévő jogi keretére, azaz az európai elektronikus azonosításra és bizalmi szolgáltatásokra vonatkozó szabályozásra (eIDAS-rendelet) épít.
JAVÍTANÁK A HATÉKONYSÁGOT
Egyes tagországok (köztük Magyarország is) jelenleg is kínálnak azonosítási rendszert polgáraiknak, míg más országok nem, a rendelkezésre álló rendszereket pedig a Bizottság felmérése szerint nem minden esetben lehet határokon átnyúlóan használni. Jelenleg 14 tagállam alkalmaz 19 bejelentett elektronikus azonosítási rendszert, amelyek az EU-27 lakosságának csaknem 60%-ára terjednek ki. A rendszerek elterjedtsége azonban alacsony, használatuk nehézkes, és az üzleti célú felhasználásuk korlátozott.
A tagállamok ugyanakkor eddig sem voltak és eztán sem lesznek kötelesek a nemzeti digitális azonosítást kifejleszteni, és azt más tagállamokéval interoperábilissá tenni - a jelenlegi javaslat a keret hatékonyságának javításával, valamint előnyeinek a magánszektorra és a mobil használatra való kiterjesztésével próbálja orvosolni a hiányosságokat.
A szervezet célja, hogy 2022 szeptemberéig a tagállamok a Bizottsággal szoros együttműködésben megállapodjanak az európai digitális személyazonossági keret végrehajtását szolgáló eszköztárról, és hogy a Bizottság 2022 októberében közzétegye az eszköztárat, amelyet a technikai keret elfogadását követően kísérleti projektek keretében lehet majd tesztelni.