Egy hónapja van a TikToknak, hogy tisztázza magát az EU-ban
Egy hónapja van a TikToknak arra, hogy az érintetettekkel folytatott párbeszéd keretében tisztázza magát azok alól az elsősorban fogyasztói jogokkal és adatvédelemmel kapcsolatos vádak alól, melyeket februárban több uniós fogyasztóvédelmi szervezet zúdított a szolgáltatást üzemeltető ByteDance-ra.
Egy hónapja van a kínai ByteDance tulajdonában lévő TikToknak arra, hogy párbeszédi keretek közt válaszoljon több uniós fogyasztójogi szervezet panaszára, melyet februárban nyújtottak be az illetékes szervek a Bizottság részére. Ha az Európai Unió végrehajtó szerve által koordinált tárgyalásokon nem jutnak dűlőre a felek, a Bizottság vizsgálatot kezdeményezhet a témában.
A Bizottság múlt hét végén kiadott közleményében Didier Reynders jogérvényesülésért felelős biztos arra hívta fel a figyelmet, hogy a pandémia által felgyorsult digitalizáció egyben komolyabb, elsősorban a fiatalabb korosztályt érintő veszélyeket is rejt magában. A biztos külön kiemelte, hogy az Európai Unió törvényei szerint tilos bármilyen, kifejezetten fiatalokat vagy kiskorúakat célzó bújtatott reklámok alkalmazása.
Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.
Február közepén több uniós fogyasztójogi, illetve fogyasztóvédelmi szervezet, köztük a legnagyobbnak számító European Consumer Organization (BEUC) is panaszt nyújtott be több tagállami hatóságnál a kínai ByteDance kezében lévő TikTok videomegosztó szolgáltatás állítólagosan jogszabályokba ütköző működési feltételei miatt. A szervezetek leginkább a fentiek kapcsán kifogásolták a szolgáltatás működését, vagyis azt sérelmezték, hogy az nem védi kellőképpen a fiatal felhasználókat a bujtatott reklámoktól és az egyéb, káros tartalmaktól.
A BEUC beadványának elkészítését megelőző felmérés több lényegi ponton is szabálytalanságokat, illetve az uniós törvényekbe ütköző előírásokat tárt fel a TikTok működése kapcsán. Így a lefontosabb probléma, hogy a szolgáltatás felhasználói feltételei nem elég világosan vannak megfogalmazva, illetve nem biztosítják az őket megillető jogokat a felhasználók számára. Komoly aggodalomra adhat okot emellett - véli a szervezet -, hogy a TikTok visszavonhatatlan jogot formál a feltöltött tartalmak disztribúciójára és reprodukálására.
A ByteDance közölte, a panaszok benyújtását követő időszakban a TikTok működését több ponton is módosították, így például minden, 16 év alatti felhasználó fiókja alapértelmezetten privát fiókkén működik (így nem lehet többek között direkt üzenetekkel bombázni őket), illetve a 18 év alattiak nem vásárolhatnak, küldhetnek vagy fogadhatnak virtuális javakat az appon belül, emellett az őket célzó direkt reklámok is tiltottak.