80 százalékot nőtt a notebookok piaca
Elképesztő mértékben nőtt tizenkét hónap leforgása alatt a notebookok piaca. A komplett piac növekedése több, mint 80 százalékos volt, amit a gyártók közül az Apple és az Acer tudott legjobban meglovagolni.
A notebookpiacra szűkítve vizsgálta a személyi számítógépek idei első negyedéves értékesítéseit a Strategy Analytics. A piackutató felmérése elképesztő számokra világít rá. Egy év alatt 81 százalékot nőtt a hordozható PC-k eladása, 2021 első hónapjában ugyanis nem kevesebb, mint 68,2 millió darab notebookot értékesítettek a gyártók, amely nagyon ritkán tapasztalható ugrást jelent az egy évvel korábbi 37,8 milliós darabszámhoz képest. A háttérben természetesen a világjárvány miatt világszerte bevezetett távmunka, távoktatás, na meg persze az otthoni szórakozás iránt megugrott igények állnak, amelyek szokatlanul nagy tömegeket sarkalltak új PC-vásárlására.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
A gyártók versenyének sorrendjében nincs különösebb meglepetés. Ahogy a komplett PC-piacon, úgy a notebookok között is a Lenovo vezet, amely 16,3 millió darabos eladásával 84 százalékos növekedést produkált. A második helyen a HP áll 15,4 millió leszállított géppel, ami 91 százalékkal múlja felül az előző év első negyedévében regisztrált értéket. A dobogó legalsó fokán helyet foglaló Dell kereken 10 millió notebookot szállított le, ami a konkurensekhez mérten csekély, mindössze 37 százalékos gyarapodást jelent, vagyis az amerikai márkának nem tudta jól kihasználni a járványhelyzet adta lehetőségeket.
Ezzel szemben az Apple és az Acer egyaránt 94 százalékot nőtt, ami az összes többi gyártót jelentő "egyéb" kategóriától eltekintve a legnagyobb mértékű ugrást jelenti. Az Apple ezzel 5,7 millió darab Macet szállított le a tavalyi 2,9 millió helyett. az Apple részben az ARM-alapú új Macekből, részben pedig a chipgyártóknál kivívott erős pozíciójából kovácsolhatott tetemes előnyt. Az élmezőnyben a cupertinói vállalat az egyetlen, amely képes saját processzorokkal szerelt notebookok értékesítésére is.
A piackutató egyik munkatársa, Chirag Upadhyay szerint a hatalmas növekedés egyik nagy nyertesei a Chromebookok, amelyek bizonyos piacokon (főként Amerikában) rendkívül népszerűnek számítani az oktatási szektorban. Emellett a költséghatékony termékek a KKV szektorban is egyre kelendőbbek. Ez alátámasztja, hogy a legnagyobb, mintegy 174 százalékos növekedést a Google operációs rendszere, a Chrome produkálta a notebookok piacán. A második helyen az Apple remeklésének hála a macOS áll 94 százalékos gyarapodással, a harmadik helyen pedig a Windows, 66 százalékkal.
Közleményében a Strategy Analytics megjegyzi, hogy a ritkán látható növekedést egy olyan időszakban regisztrálták, amikor több, a notebookok gyártáshoz nélkülözhetetlen komponensből volt hiány a piacon. Az elemzőcég arra számít, hogy a példátlan növekedés 2021 hátralévő részében is fennmarad, egészen az év végéig.