Négymilliárdos jóvátételre kötelezték az eMAG-ot
A hazai e-kereskedelmi piacon eddig példa nélküli kötelezettséget rótt a piac legnagyobb szereplőjére, az eMAG-ra a Gazdasági Versenyhivatal.
Kétszázmillió forint bírság megfizetésére, továbbá nagyságrendileg négymilliárd forint összegű jóvátételre kötelezte a Gazdasági Versenyhivatal a hazai e-kereskedelmi piac legnagyobb szereplőjét, az eMAG-ot, amiért a cég éveken keresztül megtévesztően akciózta egyes termékeit.
A versenyhivatal eljárása feltárta, hogy a vállalkozáscsoport a kampányok során nem alakított ki olyan belső szabályokat, amik biztosították volna, hogy „eredeti” árként a termék tényleges, jellemző ára jelenjen meg: ehelyett az áthúzott árak korábban csak alkalomszerűen, nagyon rövid időre érvényesültek.
A cégcsoport az eljárás során együttműködött a Versenyhivatallal, és a jogsértés jóvátételét célzó intézkedéscsomag megvalósítását vállalta a hatóság felé. Ennek keretében az eMAG felhagy a megtévesztő akciókkal, megfelelően átalakítja árképzési és árfeltüntetési gyakorlatát, és ezt a piactéri partnereitől, azaz az eladóktól is elvárja. Emellett az elmúlt 12 hónapban vásárló fogyasztók egyenként 3000 forint értékű kuponkedvezményben részesülnek, összesen legalább kb. 1,08 milliárd forint értékben.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
A vállalatcsoport továbbá nagyságrendileg 2,88 milliárd forint értékben vállalja, hogy elősegíti a magyar vállalkozások online kereskedelmi jelenlétét: többek között jutalék-csökkentéssel, oktatással, hirdetési felülettel és logisztikai szolgáltatásokkal támogatja majd partnereit. A vállalások lehetőséget biztosítanak magyar cégek külpiaci terjeszkedésre is az eMAG külföldi (román és bolgár) platformjain. Mindez a GVH szerint hozzájárulhat a magyar vállalkozások külpiacra jutásához, export árbevételének növeléséhez, gazdasági helyzetének javításához, különösen a jelenlegi pandémiás helyzetben.
A vállalások teljesítése mellett a GVH 200 millió forintra büntette a platformot üzemeltető Dante International SA-t és az eMAG - Extreme Digital Kft-t, melyek vállalták, hogy nem támadják meg a GVH határozatát a bíróságon.
Jövőre egyébként a termékek árazására, illetve akciózására mind a webshopokat, mind a fizikai boltokat illetően szigorúbb, uniós szintű szabályok vonatkoznak majd. Így 2022 májusától már kötelező lesz az akciós termék árát az akció kezdetét megelőző 30 napban egy szinten tartani, az eredeti (tehát nem akciós) árat pedig az eddigiektől eltérően mindenképpen meg kell majd jelenítenie a kereskedőnek - weboldalak esetében a termékek adatlapján.
Örömünkre szolgál, hogy pontot tehettünk egy két és fél éve húzódó jogi procedúra végére, amelynek során a hatóság kezét még jócskán kötötték a hagyományos boltokat fenntartó kereskedők működése alapján kidolgozott jogszabályok. Uniós szinten küszöbön áll az árazásra vonatkozó direktíva bevezetése, amelyet majd a hagyományos boltok mellett a jóval dinamikusabb értékesítési ütemet diktáló e-kereskedelmi cégekre is relevánsan alkalmazni lehet. Ezeket 2022-től kell majd végrehajtatni a tagállamokban, és várakozásaim szerint kedvezőbbek lesznek majd az online kereskedőkre nézve”
- mondta el a megállapodás kapcsán Várkonyi Balázs, az eMAG Magyarország ügyvezetője.