Bokáig tolta a nadrágot az Apple a Netflixnek
Az App Store jutalékrendszerére, illetve az iOS zártságából adódó piactorzító jelenségre fókuszáló, hétfőn kezdődött bírósági tárgyalás részeként több, a témához köthető, évekkel ezelőtti ügy is újra napvilágra került.
Nagyon szerette volna elérni 2018-ban az Apple, hogy a Netflix továbbra is csak az App Store-on keresztül adjon lehetőséget az iOS-felhasználóknak az új előfizetések megkötésére, illetve az előfizetési díj megfizetésére, és ezért hajlandó lett volna több, egyedi kedvezményben is részesíteni a világ legnagyobb videostreaming-szolgáltatóját - derül ki abból a levelezésből, melyet a héten kezdődött Epic Games kontra Apple perben bizonyítékként tártak a bíróság elé.
A 2018 februárjától áprilisáig tartó levélfolyamban több illetékes Apple alkalmazott és vezető kapott részletes tájékoztatást arról, hogy a Netflix egyes régiókban tesztelni kezdte, hogyan változik az előfizetői bázis növekedésének és lemorzsolódásának üteme, ha az előfizetéseket nem az App Store-on keresztül kötik az iOS-es ügyfelek (in-app purchase). A belső levelezés szerint a streamingszolgáltató leginkább azt kifogásolta, hogy az App Store-on keresztül kötött előfizetéseket nagyobb arányban mondták fel a felhasználók, vagyis ezen a (fizetési) platformon nagyobb volt a lemorzsolódás.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A levelezésből kiderült, hogy az Apple-nél eleinte jelentős bizonytalanság volt azzal kapcsolatban, hogy a Netflix ezzel az App Store felhasználási feltételeit sérti-e, illetve ezért szükségessé válik-e bármilyen szankció alkalmazása, ám miután a streamingszolgáltató egyre nagyobb körben kezdte alkalmazni az A/B tesztet, az Apple stratégiát váltott, és megpróbálta inkább más módon meggyőzni a Netflixet, hogy maradjon az IaP rendszerben.
A cupertinói cég alkalmazottai 2018 nyarán végül egy olyan prezentációt küldtek a Netflixnek, melyben emlékeztették a céget, hogy az App Store révén milyen előnyökben részesült eddig, illetve új, speciális együttműködési lehetőségeket ajánlottak fel a streamingszolgáltatónak. A felvázolt lehetőségek közt volt előfizetői díjkedvezmény, e-mail marketing, de az Apple azt is felajánlotta, hogy a Netflix szolgáltatását összecsomagolja valamelyik saját termékével (mindezt még azelőtt, hogy a cég saját videostreaming-szolgáltatásával piacra lépett volna).
Végül az ajánlatok jó eséllyel így sem lehettek elég vonzók a Netflix számára, mely az App Store jutaléka miatt kieső bevételeit nem látta biztosítottnak az Apple által felkínált megoldások révén, így a vállalat még 2018-ban kilépett az IaP rendszere alól, és a jelek szerint hosszú távon jó lóra tett ezzel, de legalábbis előfizetői bázisának növekedését legfeljebb az erősödő konkurencia akasztotta meg az elmúlt időszakban.