:

Szerző: Koi Tamás

2021. május 6. 10:43

Bokáig tolta a nadrágot az Apple a Netflixnek

Az App Store jutalékrendszerére, illetve az iOS zártságából adódó piactorzító jelenségre fókuszáló, hétfőn kezdődött bírósági tárgyalás részeként több, a témához köthető, évekkel ezelőtti ügy is újra napvilágra került.

Nagyon szerette volna elérni 2018-ban az Apple, hogy a Netflix továbbra is csak az App Store-on keresztül adjon lehetőséget az iOS-felhasználóknak az új előfizetések megkötésére, illetve az előfizetési díj megfizetésére, és ezért hajlandó lett volna több, egyedi kedvezményben is részesíteni a világ legnagyobb videostreaming-szolgáltatóját - derül ki abból a levelezésből, melyet a héten kezdődött Epic Games kontra Apple perben bizonyítékként tártak a bíróság elé.

A 2018 februárjától áprilisáig tartó levélfolyamban több illetékes Apple alkalmazott és vezető kapott részletes tájékoztatást arról, hogy a Netflix egyes régiókban tesztelni kezdte, hogyan változik az előfizetői bázis növekedésének és lemorzsolódásának üteme, ha az előfizetéseket nem az App Store-on keresztül kötik az iOS-es ügyfelek (in-app purchase). A belső levelezés szerint a streamingszolgáltató leginkább azt kifogásolta, hogy az App Store-on keresztül kötött előfizetéseket nagyobb arányban mondták fel a felhasználók, vagyis ezen a (fizetési) platformon nagyobb volt a lemorzsolódás.

netflix_apple

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A levelezésből kiderült, hogy az Apple-nél eleinte jelentős bizonytalanság volt azzal kapcsolatban, hogy a Netflix ezzel az App Store felhasználási feltételeit sérti-e, illetve ezért szükségessé válik-e bármilyen szankció alkalmazása, ám miután a streamingszolgáltató egyre nagyobb körben kezdte alkalmazni az A/B tesztet, az Apple stratégiát váltott, és megpróbálta inkább más módon meggyőzni a Netflixet, hogy maradjon az IaP rendszerben.

A cupertinói cég alkalmazottai 2018 nyarán végül egy olyan prezentációt küldtek a Netflixnek, melyben emlékeztették a céget, hogy az App Store révén milyen előnyökben részesült eddig, illetve új, speciális együttműködési lehetőségeket ajánlottak fel a streamingszolgáltatónak. A felvázolt lehetőségek közt volt előfizetői díjkedvezmény, e-mail marketing, de az Apple azt is felajánlotta, hogy a Netflix szolgáltatását összecsomagolja valamelyik saját termékével (mindezt még azelőtt, hogy a cég saját videostreaming-szolgáltatásával piacra lépett volna).

Végül az ajánlatok jó eséllyel így sem lehettek elég vonzók a Netflix számára, mely az App Store jutaléka miatt kieső bevételeit nem látta biztosítottnak az Apple által felkínált megoldások révén, így a vállalat még 2018-ban kilépett az IaP rendszere alól, és a jelek szerint hosszú távon jó lóra tett ezzel, de legalábbis előfizetői bázisának növekedését legfeljebb az erősödő konkurencia akasztotta meg az elmúlt időszakban.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról