Kínán kívül mindenhol fogy a Huawei levegője
Ahogy arra számítani lehetett, jórészt az amerikai szankciók hatására Kínán kívül mindenhol megrogytak a Huawei Technologies korábban kőpillérnél is stabilabbnak hitt lábai. A vállalatot tavaly még elsősorban a fogyasztói üzletág lendülete hajtotta, a sokkal jobb üzletnek bizonyuló hálózati terület már szinte teljesen stagnált.
A várakozásoknak megfelelően jelentősen rányomta a bélyegét a kínai Huawei Technologies tavalyi teljesítményére az amerikai szankciók újabb, 2020-ban életbe lépő hulláma, mely sorra vágta el a gyártót a kulcsfontosságú beszállítóktól. A vállalat belföldi forgalma még valamelyest állta a sarat tavaly, ám más régiókban kivétel nélkül visszaszorult a gyártó - köztük az abszolút kulcspiacnak tekintett Európában is.
A Huawei Technologies ezzel együtt is rekord szintre, mintegy 3,2%-kal, 9,9 milliárd dollárnak megfelelő kínai jüanra tudta növelni éves nettó profitját (a 2019-es profitbővülés 5,6% volt) - áll a cég beszámolójában. A társaság árbevétele eközben mindössze 3,8%-kal, 136,7 milliárd dollárnak megfelelő jüanra nőtt - a növekedés lassuló ütemét jól jelzi, hogy az amerikai szankciók 2019-es megjelenését megelőzően akár a 30%-ot is elérte a bővülés éves üteme a cégnél, az árbevétel-növekedés éves szinten pedig még 2019-ben is 19%-os volt.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az említett szankciók leginkább a gyártó fogyasztói üzletágát hozták nehéz helyzetbe - ehhez a részleghez tartoznak többek közt az okostelefonok, melyekhez ma már alig tud komponenst előteremteni a kínai gyártó, ráadásul a Google támogatását elveszítve a nyugati piacokon jelentős versenyhátrányba kerültek a termékei. A teljes forgalom több mint felét hozó fogyasztói üzletág - részben a honi piacnak köszönhetően - még így is tudott nőni, igaz csak 3,3%-kal (a teljes éves forgalom 74,1 milliárd dollárnak megfelelő kínai jüan volt).
Ennél sokkal lényegesebb szempont, hogy a mobilszolgáltatókat hálózati berendezéssel ellátó hálózati (Carrier) üzletág már csak 0,2%-os növekedést tudott hozni (az éves árbevétel ezzel 46,4 milliárd dollárnak megfelelő jüan lett), ami különösen annak ismeretében számít lehangoló teljesítménynek, hogy a tavalyi évben az 5G-s hálózatok kiépítése globálisan új sebességfokozatba kapcsolt. Az üzletágak közül egyedül a vállalati termékeket szállító, egyben legkisebb részleg (Enterprise divízió) tudott jelentős mértékben nőni, itt a forgalom 23%-kal, 15,4 milliárd dollárnak megfelelő jüanra nőtt.
A közzétett számokból egyszersmind az is kiderül, hogy a vállalat forgalmának egyre jelentősebb részét adja a kínai piac, gyakorlatilag ez az egy régió, vagy ország az, ahol a cég éves szinten nagyobb árbevételt tudott hozni (15,4%-kal), mint egy évvel korábban. Az Európát, Afrikát és a Közel-Keletet magába foglaló régió forgalma eközben 12,2%-kal esett, míg az ázsiai régió (leszámítva Kínát) 8,7%-kal, az amerikai pedig 24,5%-kal kevesebbet hozott a konyhára, mint egy évvel korábban.
Az amerikai szankciók hatásait igazán komolyan ugyanakkor csak az utolsó negyedévben kezdte érezni a Huawei, ekkor kezdtek ugyanis elfogyni a korábban raktározott komponensek, illetve ekkor vesztett el gyakorlatilag minden beszállítót a vállalat. Mivel egyelőre semmi jele annak, hogy az év elején beiktatott új elnök, Joe Biden érdemben változtatna, illetve enyhítene a szankciókon, elemzők egyöntetű véleménye szerint a kínaiakra a tavalyinál jelentősen nehezebb év várhat idén.