Tavaly láthatóbbá vált a gyermekpornográfia
A koronavírus világjárvánnyal begyűrűző online életmóddal együtt járó nem kívánatos változásnak számított tavaly, hogy a korábbi évekhez képest jelentősen megnőtt az online elszenvedhető sérelmek aránya is - derül ki az Internet Hotline bejelentő- és segélyvonalat üzemeltető Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság beszámolójából.
A tavalyi évet a hotline számára is a koronavírus-járvány és a védelmi intézkedések következményei határozták meg: az iskolák, intézmények, közösségi terek bezárása miatt felnőttek és gyermekek is drasztikusan több időt töltöttek online, sokkal többet böngésztek, kommunikáltak, és így az online elszenvedhető sérelmek lehetősége is megnőtt - állítja az Internet Hotline tájékoztató és segítségnyújtó szolgáltatást üzemeltető Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.
A leglátványosabb és legaggasztóbb fejlemény a gyermekpornográf tartalmak számának és arányának drámai növekedése a bejelentések között. Míg 2011-ben 8 százalék volt az ilyen bejelentések aránya (összesen 37 darab), 2020-ban már 40 százalék, azaz 709 bejelentés volt köthető a témához. A hotline elemzői a gyermekek szexuális kizsákmányolásaként azonosított tartalmakat a szokásos módon a Nemzeti Nyomozó Irodának küldték tovább.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A hatóság adatai szerint a járvány alatt intenzívebbé, láthatóbbá vált a gyermekekkel szembeni erőszakról készült felvételek megosztása. A potenciális elkövetők feltehetően az online térbe szorultak, így nőtt a veszélye a gyermekek online kizsákmányolásának. A bajba került gyermekeknek a jelen helyzetben viszont kevesebb esélyük van segítséget kérni, hiszen csökkent a személyes kapcsolattartás barátaikkal, tanáraikkal.
A szolgálathoz tavaly rekordszámú, 1765 darab bejelentéssel fordultak a netezők, amit jól szemléltet, hogy 2019-ben "csupán" 824 jelzés érkezett. A gyermekpornográfia mellett az adathalász és a hozzájárulás nélkül közzétett tartalom aránya az összes bejelentésen belül kevesebb lett, de számszerűen még így is több: előbbi a 2019-es 142 darabról 267-re, utóbbi 148-ról 243 darabra nőtt. Az adathalászatról szóló bejelentések között továbbra is jellemzőek a nagy szolgáltatók nevében kiküldött hamis számlaértesítők.
A hotline-hoz érkező bejelentések jelentős hányada a nagy közösségimédia-felületeket érinti. A szolgálat kezében ezért fontos eszköz, hogy a legnagyobb platformoknál közvetlen kapcsolattal rendelkezik az oldalakhoz, ami az IH által megjelölt tartalmaknak kiemelt moderátori figyelmet biztosít. Ilyen például a YouTube Trusted Flagger programja, de hasonlóan közvetlen kérésekkel fordulhatnak a hotline elemzői a Facebook, Instagram, sőt néhány hete már a Tiktok adminjaihoz is - számol be a hatóság.