:

Szerző: Koi Tamás

2021. február 16. 13:20

Mérgezi az autógyártók és beszállítók viszonyát a chiphiány

Nem bíztak az autóipar legnagyobb beszállítói abban, hogy a koronavírus járvány első hullámának levonulását követően gyorsan helyreáll az autóipar, és végeredményben ez vezetett most az egész szektort sújtó félvezetőhiányhoz - állítja a világ legnagyobb autógyártója.

Az autóipari beszállítók egy részének rossz gyártástervezése és készletezése vezetett az egész iparágat sújtó, bizonyos márkánál komplett gyárak vagy gyáregységek ideiglenes leállásával járó globális félvezetőhiányhoz - nyilatkozta a Reutersnek a világ legnagyobb autógyártójának, a Volkswagen Csoportnak (VAG) az egyik, neve elhallgatását kérő felsővezetője. A cég szerint hiba volt, hogy a beszállítók rosszul mérték fel a koronavírus iparágra gyakorolt hatásait, és nem bíztak az autógyártók forgalomszámításaiban.

A VAG az autógyártók közül elsőként jelezte tavaly decemberben, hogy a félvezetőgyártás átcsoportosításából eredő átmeneti komponens-készlethiány komoly gyártási problémákhoz vezethet. Ezt követően az iparág gyakorlatilag összes szereplője sorra jelentette be, hogy kénytelen átütemezni gyártási folyamatokat, illetve kényszerleállást beiktatni bizonyos üzemeiben, különösen az összetettebb fedélzeti elektronikával ellátott típusokat érintően.

emergency_braking
automatikus vészfékezőrendszert tesztelnek a bosch-nál

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A piacvezető ugyanakkor úgy véli, hogy a tavaly áprilisi kényszerleállást követően a VAG a termelés gyors visszarendeződését prognosztizálta és ennek megfelelően is alakította megrendelés-előrejelzését a komponensbeszállítók felé. A partnercégek nem mindegyike volt ennyire bizakodó, amikor pedig kiderült, hogy a járványhelyzet dacára az autók iránti kereslet nem zuhan be tartósan, már késő volt, így az autógyártó illetékese szerint az egyik kulcsfontosságú beszállító például tavaly novemberben jelezte, hogy nem tudja kiszolgálni a megrendeléseket.

HA A BESZÁLLÍTÓK NEM BÍZNAK AZ ELŐREJELZÉSEINKBEN, ÉS A SAJÁT SZÁMÍTÁSAIK SZERINT DOLGOZNAK, AKKOR ARRÓL AZONNAL SZÓLNIUK KELLETT VOLNA. JELEN ESETBEN NEM EZ TÖRTÉNT.

-nyilatkozta a Reutersnek a szakember, aki szerint az iparág nem számít arra, hogy a helyzet az idei első félévben megoldódik.

A cégcsoport nem hivatalos nyilatkozata jól szemlélteti, hogy az autógyárak és beszállítóik eddigi felhőtlen viszonyát mennyire megtépázta a félvezetőhiány, melynek esetleges jogi következményeit előbb-utóbb valakinek viselnie kell majd, vélik szakértők.

A világ két legnagyobb autóipari beszállítócége egyébként szintén német, a Continental és a Robert Bosch ugyanakkor nem kívánt semmilyen partnerügyletet kommentálni. A félvezetőket illetően eddig kizárólag beszállítóira támaszkodó, indirekt modellben dolgozó Volkswagen Csoport eközben februárban közölte, felmerült annak a lehetősége, hogy a jövőben közvetlenül a chipgyártóktól szerezzék be a kritikus komponenseket, megkerülve a tradicionális beszállítókat.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról