Össztűz alá vették európai fogyasztóvédők a TikTokot
Több európai fogyasztóvédelmi csoport összehangolt akciójában igyekszik felhívni az uniós tagállamokban működő illetékes hatóságok figyelmét arra, hogy a kínai kézben lévő, rövid videók megosztására fejlesztett platform, a TikTok jogsértő módon működik a kontinensen.
Kedden több uniós fogyasztójogi, illetve fogyasztóvédelmi szervezet, köztük a legnagyobbnak számító European Consumer Organization (BEUC) is panaszt nyújtott be több tagállami hatóságnál a kínai ByteDance kezében lévő TikTok videomegosztó szolgáltatás állítólagosan jogszabályokba ütköző működési feltételei miatt. A szervezetek szerint különösen aggasztó, hogy az elsősorban tinédzserek körében közkedvelt szolgáltatás nem védi kellőképpen a felhasználókat a bujtatott reklámoktól és az egyéb, káros tartalmaktól.
A BEUC beadványának elkészítését megelőző felmérés több lényegi ponton is szabálytalanságokat, illetve az uniós törvényekbe ütköző előírásokat tárt fel a TikTok működése kapcsán. Így a lefontosabb probléma, hogy a szolgáltatás felhasználói feltételei nem elég világosan vannak megfogalmazva, illetve nem biztosítják az őket megillető jogokat a felhasználók számára. Komoly aggodalomra adhat okot emellett - véli a szervezet -, hogy a TikTok visszavonhatatlan jogot formál a feltöltött tartalmak disztribúciójára és reprodukálására.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A szolgáltatáson belül értékesített virtuális javakra vonatkozó feltételekkel is probléma lehet a csoport szerint - itt elsősorban arról a virtuális pénzről van szó, melyből a felhasználók virtuális ajándékokat vásárolhatnak. Szintén problémás jelenség a TikTokon meglehetősen nagy gyakorisággal előforduló rejtett reklámozás, illetve a BEUC szerint nem egyértelműek, illetve nem szolgáltatnak kellő védelmet a kiskorú felhasználók számára a szolgáltatás adatvédelmi feltételei sem.
Ez utóbbi kapcsán tavaly októberben Magyarországon is vizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mely azt valószínűsíti, hogy a TikTok nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható szakmai gondossággal tájékoztatja a fogyasztókat az online platform működésére vonatkozó lényeges információkról – így például a szolgáltatás igénybevétele során kezelt adatok köréről és azok felhasználásáról.
A hivatal témában kiadott közleménye szerint jogsértés gyanúját veti fel az is, hogy a szolgáltató nem tette magyar nyelven hozzáférhetővé a magyarországi, egyébként magyar nyelvű kereskedelmi kommunikációival megcélzott fogyasztók számára a platform működésének és a TikTok szolgáltatásai igénybevételének legfontosabb feltételeire vonatkozó tájékoztatásokat.
A GVH tavaly indult vizsgálata jelenleg is zajlik.