Folyamatosan teret veszít az AH tévés platformja
A tavalyi év kiemelten fontos volt az Antenna Hungária földfelszíni sugárzású digitális tévés platformjának életében, ebben az évben zajlott ugyanis a második digitális átállás, miután újból multiplex-üzemeltetési jogot szerzett a cég, illetve ezzel párhuzamosan megújult a szolgáltatásportfólió összetétele és arculata is. Mindez azonban nem volt elég arra, hogy a platform népszerűségének folyamatos csökkenését megállítsa.
Tavaly zajlott a hazai földfelszíni műsorszórás második digitális átállása, mely magában foglalta a meglévő digitális multiplexek átrendezése mellett új technológiák bevezetését is. Az Antenna Hungária még 2008-ban szerzett üzemeltetési jogot a földfelszíni sugárzású tévéadások digitális multiplexeinek üzemeltetésére, ezt egy 2019-es pályázat során újabb 12 évre elnyerte - ebben a pályázatban határozták meg többek közt a sávfelszabadítási és egyéb műszaki kötelezettségeket, melyeknek az állami tulajdonú szolgáltató eleget tett. Az új technológia bevezetése, valamint a tavaly ősszel bevezetett új arculat azonban nem állították meg a szolgáltatás népszerűségének zuhanását.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által frissen publikált televíziós gyorsjelentés szerint az Antenna Hungária fizetős Mindig TV Extra szolgáltatásának előfizetői bázisa tavaly decemberre éves szinten mintegy 12%-kal, 86600 háztartásról 76600 háztartásra apadt, ezzel a szolgáltatás a tavalyi évben eddigi fennállása óta legnagyobb veszteségét volt kénytelen elkönyvelni. Arról nincs adat a gyorsjelentésben, hogy az ingyenes Mindig TV adásokat hány háztartásban fogják.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Pedig az Antenna Hungária igyekezett mindent megtenni, hogy a Mindig TV fizetős ügyfélbázist megtartsa. Így a tavaly összesen tíz lépcsőben, márciustól kezdődő technológiaváltás és sávátrendezési folyamat részeként minden fizetős ügyfelének új, DVB-T2 HEVC kompatibilis dekódert vagy új kártyát biztosított, ami óvatos becslések szerint is beszerzési áron legalább nettó 500-750 millió forintjába került a szolgáltatónak. A vállalat emellett novemberben lecserélte a szolgáltatás arculatát és új csomagokat alakított ki, melyek a korábbinál bővebb csatornakínálatot nyújtottak több tematikus csomagba elrendezve.
A HWSW által megkeresett iparági bennfentesek szerint az Antenna Hungária platformjának tavalyi évi teljesítménye mögött elsősorban a rosszul koordinált, többlépcsős átállás és sávkiürítés állhat, melynek köszönhetően egy-egy előfizetői ponton többször is újra kellett hangolni a vevőberendezéseket. Emellett a szolgáltató által ingyenesen rendelkezésre bocsátott beltéri egységek használata - mivel a legolcsóbb modellek közül választott a vállalat - több előfizető számára jelentős frusztrációt okozott.
A 2020-as évben egyébként összességében nem lett számottevően több tévéelőfizetés Magyarországon (a 2019 végi 3,572 millió után 3,593 millióra becsli a tavalyi piacot az NMHH), a földfelszíni sugárzású TV-s platform mellett ugyanakkor a műholdas (DTH) platform is bukott mintegy 55 ezer előfizetést éves szinten. Eközben a vezetékes előfizetések száma a 7 legnagyobb szolgáltatónál egy év alatt 75 ezerrel, a digitális vezetékes szolgáltatásoké pedig nagyjából 100 ezerrel nőtt.
Tavaly év végére a szolgáltatók közti rangsor nem változott, a platformfüggetlen piacot vezető Telekom előnye ugyanakkor nőtt, így az összes előfizetés 32,4%-a tartozik a Telekomhoz, 28,2%-a a Digihez és 18%-a a Vodafone-hoz.