:

Szerző: Koi Tamás

2021. február 8. 13:47

Még hónapokig szenvedhet az autóipar a félvezetőhiánytól

Nem számíthatnak az autógyártók arra, hogy az iparágat sújtó globális félvezetőhiány egyhamar megoldódik majd, derül ki az ázsiai félvezetőgyártók nyilatkozataiból.

Bár igyekeznek minden erejükkel a termelést felfuttatni az autóipar legnagyobb ázsiai félvezető-beszállítói, az autógyártók nem számíthatnak rá, hogy a globális félvezetőhiány néhány héten belül megoldódik. Mostanra gyakorlatilag minden nagyobb autógyártó, így többek közt a Volkswagen csoport, a General Motors, a Stellantis és a Toyota is kénytelen volt gyártókapacitását átütemezni, illetve egyes gyártósorokat leállítani azért, mert az új autók - elsősorban a bonyolultabb elektronikiát kívánó hibridek és elektromos meghajtású modellek számára - nem állt rendelkezésre elegendő vezérlőchip.

Szakértők szerint a hirtelen jelentkező hiányt az okozza, hogy a félvezetőipar - illetve maguk az autógyártók - nem készültek arra, hogy a koronavírus járvány hatására az új autók iránti megcsappanó kereslet olyan hamar helyreáll, ahogy történt - ráadásul a lezárások miatt a PC-ipar továbbra is minden eddiginél erősebben dübörög, így a félvezetőgyártók kapacitásaikat elsősorban erre a területre összpontosítják.

car_factory_pattern

A szétszteroidozott diversity alkonya

Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

A nagy chipgyártók közül a tajvani TSMC és a kínai SMIC áll a legnagyobb nyomás alatt, előbbi kapcsán a tajvani kormányzat diplomáciai úton tett ígéretet a termelési kapacitás növelésére. Utóbbi a váratlanul megugró kereslet mellett az ellátási nehézségek kapcsán kiemelte, hogy a Trump-adminisztráció egyes, kínai gyártókat sújtó szankciói, illetve annak ellátás láncra gyakorolt hatásai is közrejátszanak abban, hogy idáig fajult a helyzet.

A kapacitásnöveléssel kapcsolatos beruházások, illetve a kereslet általános megugrása piaci szereplők szerint előbb-utóbb az árakon is éreztetni fogja majd a hatását. Így a szintén tajvani United Microelectronic Corp (UMC) már jelezte, hogy a következő negyedévekben nagyságrendileg 4-6%-os árnövekedéssel számol, míg a japán Rensas az autóipari szereplők számára gyártott megoldásoknál 15%-os, más termékek esetében 10-20% közötti áremelést prognosztizál.

a címlapról

AI

0

Visszavonta Trump a Biden által aláírt AI-rendeletet

2025. január 21. 10:56

Nem tartott sokáig, hogy az elnöki székbe ülő Trump kézbe vegye a dolgokat, és hatályon kívül helyezze a mesterséges intelligencia kockázatainak csökkentésére irányuló végrehajtási rendeletet.

chips act

0

Nem fél a TSMC Trumptól

2025. január 20. 12:35

Bár Trump korábban kritizálta Tajvant és a Chips Act támogatási rendszert is, valószínűtlen, hogy a TSMC-t elvágnák az amerikai dotációtól.