Még hónapokig szenvedhet az autóipar a félvezetőhiánytól
Nem számíthatnak az autógyártók arra, hogy az iparágat sújtó globális félvezetőhiány egyhamar megoldódik majd, derül ki az ázsiai félvezetőgyártók nyilatkozataiból.
Bár igyekeznek minden erejükkel a termelést felfuttatni az autóipar legnagyobb ázsiai félvezető-beszállítói, az autógyártók nem számíthatnak rá, hogy a globális félvezetőhiány néhány héten belül megoldódik. Mostanra gyakorlatilag minden nagyobb autógyártó, így többek közt a Volkswagen csoport, a General Motors, a Stellantis és a Toyota is kénytelen volt gyártókapacitását átütemezni, illetve egyes gyártósorokat leállítani azért, mert az új autók - elsősorban a bonyolultabb elektronikiát kívánó hibridek és elektromos meghajtású modellek számára - nem állt rendelkezésre elegendő vezérlőchip.
Szakértők szerint a hirtelen jelentkező hiányt az okozza, hogy a félvezetőipar - illetve maguk az autógyártók - nem készültek arra, hogy a koronavírus járvány hatására az új autók iránti megcsappanó kereslet olyan hamar helyreáll, ahogy történt - ráadásul a lezárások miatt a PC-ipar továbbra is minden eddiginél erősebben dübörög, így a félvezetőgyártók kapacitásaikat elsősorban erre a területre összpontosítják.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A nagy chipgyártók közül a tajvani TSMC és a kínai SMIC áll a legnagyobb nyomás alatt, előbbi kapcsán a tajvani kormányzat diplomáciai úton tett ígéretet a termelési kapacitás növelésére. Utóbbi a váratlanul megugró kereslet mellett az ellátási nehézségek kapcsán kiemelte, hogy a Trump-adminisztráció egyes, kínai gyártókat sújtó szankciói, illetve annak ellátás láncra gyakorolt hatásai is közrejátszanak abban, hogy idáig fajult a helyzet.
A kapacitásnöveléssel kapcsolatos beruházások, illetve a kereslet általános megugrása piaci szereplők szerint előbb-utóbb az árakon is éreztetni fogja majd a hatását. Így a szintén tajvani United Microelectronic Corp (UMC) már jelezte, hogy a következő negyedévekben nagyságrendileg 4-6%-os árnövekedéssel számol, míg a japán Rensas az autóipari szereplők számára gyártott megoldásoknál 15%-os, más termékek esetében 10-20% közötti áremelést prognosztizál.