Jövőre nehezebb lesz trükközni a webshopos árfeltüntetéssel
Egy jövőre életbe lépő törvényi szabályozásnak köszönhetően könnyebb lehet majd a valódi akciókat kiszúrni egy-egy webáruház vagy akár fizikai bolt kínálatában. A cégek jelentős része ma még problémásan tünteti fel az akciós árakat, de a minisztérium szerint az új szabályozással ez jelentősen megváltozhat majd.
A fogyasztóvédelem tavaly mintegy ötezer bolt árfeltüntetési, áralkalmazási gyakorlatát ellenőrizte, a szakemberek közel 1700 helyszínen tapasztaltak hiányosságot. Termékekre vetítve jóval kedvezőbb volt az arány: a kereskedelmi egységekben vizsgált 600 ezer árucikknek mindössze 3 százalékánál merült fel kifogás. A vásárlók megtévesztésének megelőzése érdekében az ellenőrzések januártól is folytatódtak, jövőre pedig szigorodnak az akciós árak feltüntetésének szabályai - közölte a területért felelős Innovációsés Technológiai Minisztérium (ITM).
Különösen az internetes webáruházak némelyikénél a mai napig jellemző gyakorlat, hogy egyes akciókban, promóciókban a leértékelt termék eredeti vételárát olyan szinten határozzák meg, melyen valójában soha, vagy csak jóval korábban értékesítették a terméket (mely így az életciklusa előrehaladtával akár lényegesen olcsóbbá is vált idő közben).
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ennek a gyakorlatnak a konkrét szabályozására eddig semmilyen jogszabály nem vállalkozott, ugyanakkor a tisztességtelen piaci gyakorlat kapcsán eljáró Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatai során irányadóként jellemzően azt a szabályt alkalmazta, hogy az akció előtti időszakot megelőző két hétben a terméket drágábban kellett kínálnia a kereskedőnek - mondta el a HWSW megkeresésére Siklósi Máté, a CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadócég ügyvezető partnere.
Gyakorlatilag ezt foglalja jogszabályba a jogalkotó 2022 májusától, ezt követően ugyanis már kötelező lesz az akciós termék árát az akció kezdetét megelőző 30 napban egy szinten tartani, az eredeti (tehát nem akciós) árat pedig az eddigiektől eltérően mindenképpen meg kell majd jelenítenie a kereskedőnek - weboldalak esetében a termékek adatlapján.
Jövő tavasztól így már nem fordulhat elő, hogy az üzlet csak azért emeli meg pár napra egy-egy termék árát, hogy aztán nagyobb mértékű, látványosabb leértékeléseket jelenthessen be
-mondta el a változások kapcsán Keszthelyi Nikoletta, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára, aki egyben közölte, tavaly az ellenőrzések során feltárt szabálytalanságok száma kis mértékben csökkent a 2019-es szinthez képest, így 2020-ban a boltok 34 százalékánál tapasztaltak az ellenőrzések során problémás árfeltüntetést, míg 2019-ben 39% volt ez az arány. A hatóság emiatt tavaly összesen 90 millió forintnyi bírságot szabott ki az elmarasztalt vállalkozásokra.