:

Szerző: Koi Tamás

2021. január 12. 11:12

Globális chiphiány sújtja az autóipart

A koronavírus világjárvány a gyártóipar szinte minden területén alaposan megzavarta az évek óta kiszámíthatóan működő ellátási láncot - most éppen a tavaly tavasszal leálló autóipar kényszerülhet újabb leállásokra és termeléscsökkenésre, de ezúttal más okból, mint 2020-ban.

Egyre több autógyártó szenved alkatrészellátási nehézségekkel az új gépjárművekbe kerülő elektronikai komponenseket, legfőképpen vezérlőchipeket illetően - a helyzet bizonyos gyártóknál és régiókban mostanra olyan súlyossá vált, hogy egyes üzemekben kényszerleállást kellett elrendelni most először, miután a koronavírus világjárvány miatti leállások miatt újraindulhatott a termelés.

A globális chiphiány sajtóbeszámolók szerint gyakorlatilag a teljes iparág működését alapjaiban rázza meg, így ellátási problémákkal küzd a Volkswagen csoport, a Ford, a Fiat Chrysler, a Nissan és a Toyota egyaránt. A gyártók jobb híján a termelés ideiglenes átcsoportosításával próbálják kezelni a helyzetet, így a kevésbé jól fogyó típusok előállítási volumenét csökkentik, netán teljesen le is állítják a termelést azért, hogy a rendelkezésre álló komponensekkel legalább a nagyobb volumenű termelést igénylő húzótermékekkel ki tudják szolgálni a piacot.

carmaker_robot

CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.

CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.

A problémát ugyanakkor szakértők szerint már hónapokkal ezelőtt látni lehetett, amikor az autógyártók tavaly év elején, a koronavírus világjárvány kitörésekor globálisan leállították a termelést, illetve ezzel párhuzamosan csökkentették komponensrendelésüket. Az egyre fejlettebb fedélzeti elektronikákhoz, motorvezérlőkhöz, infotainment rendszerekhez és vezetéstámogató megoldásokhoz használt chipek egy része univerzális megoldás (ilyen például egy Bluetooth vezérlőchip), melyekre más iparágakban (a PC-k és okostelefonok szegmensében) időközben jelentősen megnőtt a kereslet, ez pedig hónapokra előre meghatározta, hogy a chipgyártók mely megrendelőiket szolgálják ki elsősorban.

Az autógyártók szempontjából a helyzetet nehezíti, hogy míg a termelés és az új gépjárművek iránti kereslet a tavalyi év első felében jelentősen visszaesett, majd az év végén újra erőre kapott, emellett több régióban jelentős fellendülés tapasztalható az elektromos és hibrid hajtásláncú autók értékesítésében - ezekhez a típusokhoz pedig többnyire bonyolult vezérlőáramkörökre van szükség.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról