:

Szerző: Koi Tamás

2020. november 30. 13:31

A vártnál gyorsabban nő a globális 5G-penetráció

A korábban kalkulálthoz képest lényegesen gyorsabban terjedt idén az 5G-s mobiltechnológia, dacára annak, hogy a koronavírus világjárvány számos olyan piaci tényezőt megváltoztatott, melyeknek az új generációs hálózatok térnyerését elméletben hátráltatniuk kellett volna.

A korábban prognosztizált 190 millióhoz képest lényegesen több, 220 millió 5G-s előfizetést használhatnak magán- és üzleti ügyfelek szerte a világon idén év végére, míg a szolgáltatók 5G-s hálózataikkal ugyanebben az időszakban már egymilliárd embert érhetnek majd el - áll az Ericsson ma publikált, aktualizált Mobilitás Gyorsjelentésében

Ahogy arra számos más, korábbi kutatás is felhívta a figyelmet, úgy az Ericsson is azzal számol, hogy az 5G-s ügyfélszám jelentős részét - mintegy 175 millió előfizetőt, azaz a teljes bázis 80%-át - Kína adja majd, ahol a kormányzat az érdekeltségi körében lévő operátorokon keresztül elképesztő erőforrásokat öl az 5G-s hálózati lefedettség növelésébe.  Az év végére ezzel a kínai mobilelőfizetők 11 százaléka 5G-t használhat majd.

Az Ericsson szerint Kína rendkívül fókuszált nemzeti stratégiai célként tekint az 5G-s hálózatok kiépítésére, emellett bár látszólag minden egy kézben összpontosul a piacon, a szolgáltatók közti verseny is segíti a technológia térnyerését. Az országban továbbá rendkívül erős jelenléttel bírnak a helyi technológiai szereplők a teljes ellátási láncban, így a hálózatok nagy részét a kínai Huawei és ZTE építette (ugyanakkor Kína bizonyos tartományaiban, városaiban az Ericsson is nyert tendereket), a helyi mobilgyártók pedig az egyre olcsóbbá váló 5G-s készülékválasztékukkal járulnak hozzá a technológia térnyeréséhez.

eric_5g_2026
mobilelőfizetések régiónkénti technológialapú aránya (forrás: ericsson)

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A svéd gyártó felmérésben rámutat, hogy Kína mögött lemaradva második helyre szorul idén év végén az 5G-penetráció tekintetében Észak-Amerika, ahol a teljes előfizetésszám 4%-a lesz 5G-s idén év végére. Az Ericsson szerint ugyanakkor hatéves távlatban ebben a régióban lesz a legnagyobb - 80%-os - a technológia részaránya. Ugyanebben az időszakban a globális 5G-penetráció 40% lesz, ami 3,5 milliárd 5G-s előfizetést jelent majd - ezek összességében a globális mobiladat-forgalom felét generálhatják majd.

A riportban szó esik az európai régióról, mely mind közül a leglassabban találhat magára az új technológia bevezetését illetően. 2020 végére az európai mobilelőfizetések mindössze 1%-a lehet majd 5G-s, melynek oka az Ericsson szerint, hogy egyes európai országokban még meg sem kezdődtek azok a spektrumértékesítési eljárások, melyeknek köszönhetően a helyi operátorok bekapcsolhatják a szolgáltatást az úttörő 5G-s sávokban. Európa megosztottságát jelzi továbbá, hogy míg 2026 végén Nyugat-Európában az összes előfizetés kétharmada, addig a hazánkat is magába foglaló Közép- és Kelet-Európában csupán a teljes bázis alig több mint egyharmada lesz 5G-s.

Eközben az 5G-s berendezések mind hálózati mind terminál (végberendezés) oldalon újabb képességekkel gazdagonak, melyek egy részét az operátorok az év során használatba is vettek. Így egyre több hálózat és készülék támogatja az 5G dinamikus spektrummegosztás (DSS) technológiát és az 5G NR (New Radio) vivőaggregációt, valamint Ázsiában és Észak-Amerikában megjelentek az első 5G SA (Standalone) topológiájú hálózatok.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának negyedik, december 12-i állomásán.

a címlapról

fab

0

Nem adhatja el a gyárait az Intel

2024. november 28. 12:39

A cégnek juttatott állami támogatás feltétele, hogy a vállalat többségi tulajdonos maradjon a gyártó leányvállalatban.