Kevésbé fizetnénk prémiumot az 5G-ért
Jelentős mértékben csökkent az 5G-s szolgáltatásokra fordított prémiumösszeg-keret a koronavírus világjárványnak köszönhetően, derül ki egy friss elemzésből. A piac ugyanakkor a veszélyhelyzet elvonulásával újra erőre kaphat, állítják a szakemberek.
Jóllehet az 5G-vel kapcsolatos általános tájékozottság az elmúlt egy évben sokat javult, ezzel párhuzamosan a koronavírus világjárvány gyakorlatilag megfelezte azt a prémium költségszintet, melyet az előfizetők hajlandóak (lennének) kifizetni azért, hogy 5G-s szolgáltatást vehessenek igénybe - áll az Ericsson Consumerlab legfrissebb, a szektor fontosabb sarkpontjait összesítő kutatásában.
5G-INFLÁCIÓ
Míg a tavaly májusi kutatási időszakban a megkérdezettek szerint körülbelül 20%-os felár fogadható el az 5G-s mobil(net)szolgáltatásokért, addig idén nyáron a megkérdezettek többsége úgy vélte, legfeljebb 10%-kal fizetnének többet az új generációs hálózati elérését. Ennek elsődleges oka nyilvánvalóan a koronavírus világjárvány globális gazdasági hatása, mely a megkérdezettek legalább 50%-ának pénzügyi helyzetét befolyásolta.
A kutatás ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a technológiát korán befogadó (early adopter), jellemzően fejlett országokban (Dél-Korea, Egyesült Államok Ausztrália, Finnország) élők körében háromból egy előfizetőnek továbbra sem jelent problémát a 20%-os felárat kifizetni az 5G-s tarifákért.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az előfizetők ugyanakkor bizakodóak a válságból való kilábalást illetően, így 45%-uk látja úgy, hogy a következő 12 hónapban anyagi helyzetük javulni fog, egyharmaduk pedig a következő évben többet szán majd mobil szélessávú előfizetésre, miután a járvány hatására felértékelődött a távoli kapcsolattartás, oktatás és munka szerepe, melyhez aktív segítséget nyújthatnak a mobilhálózatok és az azokhoz csatlakozó okostelefonok.
A kutatásban szereplő 17 országban a megkérdezettek közel 25%-a véli úgy, hogy a következő időszakban jó eséllyel vásárol majd valamilyen 5G-képes okostelefont, közülük 16% korábban nem tervezett váltani. Az 5G-s készülékkínálat kapcsán a várakozásoknak megfelelően egyértelműen dominál az új generációs iPhone-széria, ezt kitűnően szemlélteti, hogy az 5G-re váltani szándékozó előfizetők fele jelenleg is iPhone-t használ - a statisztika szerint csak az Egyesült Államokban 38 millióan tervezik a következő 6 hónapban új, 5G-képes Apple okostelefon beszerzését.
KÉSZÜLÉKKÖZPONTÚ SZEMLÉLET
A fentiek együtt arra utalhatnak, hogy az operátorok rövid távon továbbra is nehezen tudnak majd számottevő ARPU-növekedést elérni a rendkívül komoly költségekkel járó 5G-bevezetések révén, az 5G-re továbblépő előfizetőket pedig valójában nem a távközlési cégek által kínált szolgáltatások győzik meg, hanem a készülékek, melyek a statisztikák szerint a generációváltás elsődleges katalizátorainak számítanak a fogyasztói szegmensben.
A következő évtizedben ezzel együtt az 5G a fogyasztói szegmensben is jelentős bevételnövekedéshez segítheti hozzá az ellátási-szolgáltatói lánc résztvevőit. Az Ericsson becslései szerint 2030-ra 8 billió dollárnyi bevétel folyhat keresztül az ICT-szektoron az 5G közreműködésével, az addig hátra lévő tíz évben pedig kumuláltan 31 billió dollárra hízhat ez az árbevétel - ennek nagy része az M-commerce szektorban csapódhat le, míg a szolgáltatók mintegy 3,7 billió dollárnyi kumulált bevételre számíthatnak az 5G révén a következő évtizedben.