Méretes pofonba szaladhat bele Európában az Amazon
Jelentős összegű versenyjogi büntetésre számíthat az Amazon az Európai Unióban, miután az Európai Bizottság versenyügyi szervének vizsgálata vélelmezhetően jogszabályba ütköző gyakorlatokat tárt fel a piactér működését illetően.
Súlyos büntetésre számíthat a világ legnagyobb online kereskedelmi vállalkozása, az Amazon Európában, miután az Európai Bizottság versenyjogi szerve egy tavaly nyáron indult vizsgálat során feltárta, hogy a cég előnyszerzésre használhatta fel a német és francia piactereken értékesítő vállalkozásoktól (harmadik fél) származó legkülönfélébb statisztikákat. Mivel az Amazon egyben ezen kereskedőpartnerek konkurenciájának is számít, ezért az adatok felhasználása a Bizottság álláspontja szerint törvénybe ütköző.
A bizottsági vizsgálat megállapította, hogy az Amazon piacterén működő vállalkozások gyakorlatilag teljes kereskedelmi tevékenységére rálát a szolgáltató, így olyan, publikusan nem elérhető információval is rendelkezik adott termékeket illetően, hogy azok milyen mennyiségben fogytak, milyen kapcsolatfelvétel történt a kereskedőkkel a háttérrendszereken keresztül, illetve milyen jellegű és számú fogyasztói panaszok érkeztek a harmadik fél által értékesített termékekre a webes felületen keresztül.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
Az Amazon ezeket az adatokat a Bizottság szerint arra használta, hogy automatikus algoritmusain keresztül üzletmenetét és saját termékértékesítését ennek megfelelően finomhangolja, illetve különféle üzleti döntéseket hozzon a piactér-hálózat működését illetően. Az EU versenyjogi szerve szerint mindez oda vezethetett, hogy bár az Amazon felületén elérhető termékek jelentős többségét a piacterek listázzák, az értékesítési számok alapján ehhez képest aránytalanul nagy előnyt élvez az Amazon saját csatornája, ez pedig összességében versenyjogi szempontból legalábbis aggályos.
A Bizottság egyben egy újabb vizsgálat indulását is bejelentette, ez a kosárfolyamat során megjelenő "Buy Box" pop-up működését, illetve az abban feltűnő ajánlatok szerepeltetésének módját veszi górcső alá. A Bizottság szerint ugyanis felmerült annak eshetősége, hogy ebben a marketingeszközben valójában nem a fogyasztók számára kedvező ajánlatok tűnnek fel, hanem azok, melyeknél a rendelés kiszolgálását az Amazon logisztikai és kézbesítési szolgáltatásain keresztül végzik. Emellett a Bizottság szerint versenytorzító lehet az a gyakorlat is, hogy a piactéri eladóknak bizonyos engedmények fejében lehetőségük van kifejezetten az Amazon Prime előfizetőket célozni a Buy Boxban szereplő termékekkel.
Az Amazonnak most meghallgatásokon kell bizonyítania, hogy gyakorlata nem ellentétes az uniós joggal, a Bizottság ezt követően, vélhetően a jövő év során zárhatja le határozattal az ügyet. Ha a Bizottság bizonyítottnak látja a jogsértés tényét, akkor akár éves globális árbevételének 10 százalékára is büntetheti a céget. A büntetési plafon így a 2019-es árbevétel alapján legfeljebb 28 milliárd dollár, illetve ennek megfelelő euró lehet.