:

Szerző: Koi Tamás

2020. október 19. 10:54

Bázisállomást küldött a sztratoszférába a Deutsche Telekom

Európa legnagyobb távközlési óriása, a Deutsche Telekom is beszállt azon vállalatok körébe, melyek a magaslégkörben üzemelő rádiós átjátszóállomásokkal folytatnak kísérleteket.

Sikeres mobilhálózati összeköttetést teremtett a sztratoszféra pereméről a Deutsche Telekom és partnere, a Stratoshperic Platforms Limited több, Bajorország felett végrehajtott kísérleti repülés során. A cégek egy távirányítású repülőgépre helyezték el a szükséges komponenseket, antennákat, az így összeállított repülő bázisállomást pedig szervesen integrálták a szolgáltató meglévő kereskedelmi hálózatába. A technológiával a várakozások szerint egyszerűen és költséghatékonyan lefedhetők majd 5G-s mobilhálózattal olyan területek, melyek ellátása földi rádiós hálózattal bonyolult vagy éppen rendkívül költséges feladat lenne.

A teszt során az antennákat és egyéb berendezéseket hordozó távirányítású repülőgép a sztratoszféra alsó határáig, 14 kilométeres magasságba emelkedett, ahonnan a megfelelően paraméterezett antennarendszer lényegében akadálytalanul tud besugározni mintegy 100 kilométer átmérőjű területet. A próbarepülések során a Deutsche Telekom szakemberei sikeresen indítottak hanghívást, videohívást, illetve létesítettek 4G-s adatkapcsolatot a sztratoszférában repülő állomáson keresztül egy hagyományos okostelefon segítségével.

bi-pressebild-6-en
a tesztrepüléshez használt h3 grob 520 típusú légcsavaros gép rajta az antennákkal (fotó: deutsche telekom)

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Az adatkapcsolat sebességének mérése során a leggyorsabb adatátviteli tempó letöltési irányba 70 Mbps, feltöltési irányba pedig 20 Mbps volt - értelemszerűen a kliens ilyenkor egyedüliként csatlakozott az állomáshoz. A kísérlethez a 2100 MHz-es frekvenciasáv egy 10 MHz-es blokkját használták a szakemberek. A Deutsche Telekom szerint a tesztek során bebizonyosodott, hogy a technológia élesbe állása során a felhasználók semmit nem fognak észlelni abból, hogy a készülékük éppen nem egy földfelszíni, hanem repülő állomáshoz csatlakozik majd.

Addig is azonban ahhoz, hogy a rendszer elterjedtté válhasson, több technológiai és jogi akadályt is le kell küzdeniük az üzemeltetőknek. Először is gondoskodni kell arról, hogy a sztratoszférában az állomások egyszerre ne csak pár óráig repülhessenek, illetve üzemeltetésük is egyszerűbbé, olcsóbbá váljon. A Deutsche Telekom partnere, a Stratospheric Platforms (melyben a DT egyébként tulajdonos is) jelenleg is gőzerővel dolgozik egy olyan repülőgépen, mely tartósan, akár hetekig is képes ilyen magasságban üzemelni.

A jelenleg még tervezési fázisban lévő repülőgép szárnyfesztávolsága 60 méter lesz, amihez mindössze 3,5 tonnás tömeg társul. A tervek szerint a repülőszerkezet egy hidrogéncellás üzemanyagrendszerrel ellátott hajtóművel lesz majd felszerelve, ami biztosítja a hosszú repülési idő mellett a kibocsátásmentes, környezetkímélő üzemet. A felsőlégköri bázisállomások alapjául szolgáló repülőgéppel folytatott első tesztrepülések 2022-ben kezdődhetnek, és ha minden a terveknek megfelelően alakul, akkor már 2024-ben felszállhatnak az első olyan repülő bázisállomások Németországban, melyek szervesen integrálódnak a kereskedelmi mobilhálózatokba.

A Deutsche Telekom, pontosabban annak toronycége, a Deutsche Funkturm által elvégzett kísérlet nem az első olyan kezdeményezés, mely felsőlégköri antennarendszerekkel képzel el nagy lefedettségű adatátvitelt olyan vakfoltok esetében, melyeket a földfelszínről nem tudnak ellátni. Hasonló célt szolgál a Google hőlégballonos Loon projektje, illetve volt ilyen kezdeményezése a Facebooknak is, mely alacsonyabban repülő drónokra szerelt antennákkal kísérletezett az adatátvitellel. A Deutsche Telekom tesztje volt ugyanakkor az első, mely kereskedelmi mobilhálózatba kapcsolta a repülő állomást, melyhez a földfelszínről kereskedelmi forgalomban is kapható, hagyományos mobilkészülékkel lehetett csatlakozni.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának negyedik, december 12-i állomásán.

a címlapról

fab

0

Nem adhatja el a gyárait az Intel

2024. november 28. 12:39

A cégnek juttatott állami támogatás feltétele, hogy a vállalat többségi tulajdonos maradjon a gyártó leányvállalatban.