Koalícióra léptek az Apple-adó ellen
Iparági koalíció szerveznek az Apple App Store-jának bizonyos feltételeit kifogásoló fejlesztők, stúdiók. Az App Fairness koalíció alapítói közt ott van egyebek mellett az Epic Games, a Spotify és a Deezer is.
Összefognak az Apple alkalmazás-piacterének, az App Store-nak a fejlesztőkre vonatkozó kötelező érvényű felhasználási feltételrendszerének bizonyos elemeit kifogásoló cégek. A "Coalition for App Fairness" nevű laza iparági összefogás tagjait elsősorban az Apple által alkalmazott, az App Store-on keresztül értékesített digitális javakra kivetett jutalék, az "Apple-adó" kényszerítette az egységes fellépésre, nem véletlen, hogy az alapítók közt olyan cégek találhatók, melyektől a cupertinói cég ezen jogcímen korábban több tízmillió dollárhoz jutott.
Az App Fairness kezdeményezés mögött alapítóként ott van az Apple-lel augusztus közepén komoly csörtébe kezdett Epic Games, de a listán megtalálható egyebek mellett a Spotify és a Deezer mellett a Basecamp és a Tile. Az alapítók bármilyen méretű és hátterű fejlesztőstúdiót szívesen látnak tagjaik sorában, kiemelve, hogy a koalícióhoz való csatlakozás elsősorban azoknak a jellemzően kisebb fejlesztőknek kínálhat előnyöket, akik önmaguk semmilyen szinten nem tudják érvényesíteni érdekeiket az e téren legendásan vaskalapos Apple-lel szemben.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A tagok az említett Apple-adó mellett azt is kifogásolják, hogy az Apple a fejlesztők részére szabott feltételekben előírja, hogy az applikációk iOS-platformon az App Store-on kívül más forrásból nem kerülhetnek rá az eszközökre, emellett az ökoszisztémát, illetve annak feltételrendszerét arra használja, hogy saját szolgáltatásait előnyben részesítse.
A felsorolt kifogások közül mindazonáltal egyik sem számít különösebb újdonságnak, így több alapító már odáig jutott, hogy jogorvoslati lehetőséget kihasználva szerezzen érvényt érdekeinek. Így tett augusztus közepén az Epic Games, de korábban a Spotify is - előbbi Észak-Amerikában ment perre az Apple-lel, utóbbi az Európai Bizottságnál panaszolta be a cég piaci gyakorlatát.
Egyelőre nem világos, hogy a publikus nyomásgyakorláson túl a most megalakult koalíció kezében milyen eszközök lehetnek annak érdekében, hogy az Apple változtasson az eddig alkalmazott feltételeken. A cég ellen folyó vizsgálatok és perek kimenetele ebben sokkal inkább döntő lehet, ám ezek lezárása még hosszú évekig húzódhat.
A tavalyi évben az App Store-hoz köthető teljes, globális kereskedelmi forgalom értéke meghaladta az 519 milliárd dollárt, melyből 61 milliárd dollárt tettek ki a különböző digitális javak és szolgáltatások. A koalíció szerint az Apple csak az Apple-adó révén évente több mint 15 milliárd dollárnyi bevételhez jut, melynek jelentős része profitként csapódik le.