Elkerülte a gigabírságot a Szallas.hu
Bírság kiszabása nélkül, kötelezettségvállalás előírásával zárult a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálata a Szallas.hu szállásközvetítő portál jogsértőnek minősített gyakorlatával kapcsolatban.
Összetett intézkedéscsomagra kötelezte a Szallas.hu internetes szállásközvetítő szolgáltatás tulajdonosát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), miután megállapította, hogy a portál jogsértést követett el azzal, hogy a döntést sürgető különböző módszerekkel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra. A GVH idén áprilisban ugyanezért fennállásának eddigi legnagyobb bírságát, 2,5 milliárd forintot rótt ki a holland Booking.com -ra - a Szallas.hu megúszta a pénzbírságot, mivel mindvégig együttműködött a hatósággal.
A Versenyhivatal most lezárult vizsgálata feltárta, hogy a Szallas.hu weboldalán és mobil applikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatások (pl. „Négyen tervezik, hogy itt foglalnak.” „Épp 38 ember nézi.” „Már csak 2 szoba maradt oldalunkon!”) jogsértőnek minősülnek. Megjelenési módjuk miatt ugyanis az üzenetek pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztók számára, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetőek. Ez az agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő módszer megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát, így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. az eljárás során együttműködött a Versenyhivatallal, elismerte a jogsértést és felhagyott a kérdéses gyakorlattal. A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett – a jogszabályokhoz való igazodást, a piac iránymutatását és a fogyasztók tájékoztatását egyaránt szolgáló – intézkedés-csomag végrehajtására kötelezte a céget.
Ennek keretében a társaság többek között átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire. A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, melynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt (pl. szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat).
A GVH szerint a vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettség-csomag e területen segíti a piac öntisztulását, illetve a fogyasztói tudatosság növelését, így hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását.