Az iskolakezdésnél a kütyü is kötelező tanszerré vált
A hagyományos módon indult el a 2020/21-es tanév az oktatási intézményekben, bár a koronavírus járvány tavasszal komoly nyomot hagyott az oktatásban részt vevő összes szereplő (a szülőket beleértve) életében. A járvány második hullámának hatásaira ugyanakkor ennek köszönhetően már mindenki tudatosabban készül.
Bár a szülők többsége szerint a hagyományos oktatás az ideális megoldás, a számok mégis azt mutatják, hogy jelentős részük arra számít, hogy a digitális oktatás az év során visszatér majd a járványhelyzet súlyosbodása miatt. Annak ellenére, hogy a jelenlegi tanév már elindult, a válaszadó, iskoláskorú gyermekkel rendelkező szülők 48%-a a digitális oktatás rövid időn belüli visszatérésére számít, 22%-a pedig a két oktatási forma közötti többszöri váltakozást tartja a legvalószínűbbnek. A digitális oktatást preferálók nagyon kevesen vannak, és a szülők 56%-a egyáltalán nem szeretné újra megtapasztalni az online rendszert. Ebben a munkahelyi kötelezettségek és az időbeosztási nehézségek mellett a tavasszal szerzett tapasztalatok is szerepet játszanak - derül ki a GKI Digital augusztus végén elvégzett felméréséből.
A megkérdezett szülők 60%-a szerint ugyanis náluk nem működött hatékonyan a digitális oktatás, ezen felül 46%-uk nem tartotta megfelelőnek az iskolától, illetve a tanároktól kapott támogatás mértékét se. Azzal kapcsolatban azonban jelentősen megoszlanak a vélemények, hogy milyen mértékű plusz munkát kellett a családoknak magukra vállalniuk.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A szülők 41%-a úgy vélte, hogy a tananyag megtanítása a digitális oktatás révén, tulajdonképp rájuk hárult, miközben az iskola csak a feladatok kiosztását és azok számonkérését vállalta magára. A többség úgy érezte, jelentős terhet rótt a családra a gyerekek feladatainak ellenőrzése is. Természetesen ez még inkább hangsúlyos az alsó tagozatosok esetében, hiszen őket az önálló tanulás még kevésbé jellemzi. A szociális közegtől való távolság azonban korosztálytól függetlenül negatívan érintette a legtöbb gyermeket - hívja fel a figyelmet a GKI Digital.
A kutatócég szerint az iskoláskorú gyereket nevelő szülők nagyjából fele ugyanúgy indult neki a tanév kezdete előtti bevásárlásnak, mint korábban. A tavaszi távoktatás révén a szülők valamelyest spórolhattak, hiszen a tanszerek, iskolai felszerelések nem használódtak el olyan mértékben a távoktatás során, mint az iskolapadokban, ugyanakkor az általános iskola alsóbb osztályaiban jelentősen nőhetett is a kiadás.
Ennek egyik elsődleges oka, hogy az alsósok körében a távoktatás számos esetben megkövetelte új, digitális eszközök (számítógép, notebook, tablet stb.) beszerzését, mivel a legkisebbek jellemzően nem rendelkeztek ilyen eszközökkel korábban. Ugyanezen okból kifolyólag a felsősök esetében a tanévkezdés költségei akár csökkenhettek is, hiszen a nagyobb gyerekek számára a szülők már tavasszal kénytelenek voltak ilyen eszközöket vásárolni - ha korábban még nem álltak rendelkezésre.
2020-ban a műszaki cikkek iránti kereslet tehát jelentősen megnőtt főleg azok körében, akiknek általános iskola alsó tagozatos gyermeke van. A digitális oktatás márciusi bevezetésekor is megfigyelhető volt a megnövekedett vásárlási igény: a szülők 34%-a vásárolt valamilyen műszaki cikket kifejezetten a vírus hatására tavasszal, a legtöbben laptopot vagy mobiltelefont. A digitális oktatás megjelenése összességében nagy szerepet játszik abban, hogy a tavalyi évhez képest jelentősen nőtt az iskoláskorú gyermekek eszközellátottsága - állítja a GKI Digital.