:

Szerző: Koi Tamás

2020. szeptember 2. 10:12

Ötéves csúcson a hazai e-kereskedelmi index

Rekord bővülést ért el a hazai e-kereskedelmi szektor az idei első félévben, különösen az élelmiszerek, a drogériai és háztartási cikkek, az otthon, kert és barkács termékek, valamint a számítástechnikai eszközök iránt ugrott meg jelentősen az online kereslet. Szakértők mindezt egyértelműen a koronavírus járvány miatti veszélyhelyzet számlájára írják, az év második fele egyelőre erősen kétesélyes.

Az elmúlt öt év leggyorsabb növekedését hozta a koronavírus világjárvány a hazai e-kereskedelmi piac számára, a markáns növekedési trendek különösen a második negyedévben voltak megfigyelhetők - áll a GKI Digital és az árukereső.hu által összeállított friss kutatásban. Az összeállítás szerint 2020 első félévének online forgalma 34,8%-kal haladta meg a tavalyi év azonos időszakát, elérve a bruttó 355,1 milliárd forintos szintet. A félév eredményein belül az első negyedév 21%-os, míg a második negyedév önmagában is impozáns 47%-os bővülést produkált, ami jócskán meghaladja a GKI Digital korábbi – második negyedévre kalkulált – 34%-os bővüléssel számoló prognózisát.

A kutatócég szerint az online szektor látványos növekedését nem túl meglepő módon több termékkategória megnövekedett népszerűsége okozta. Bizonyos kategóriák online kereslete kifejezetten a járványhelyzet miatt lendült fel (élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok, gyógyszerek és egyéb FMCG termékek), míg más kategóriákban a digitális oktatás, távmunka okozott megnövekedett keresletet tavasszal (műszaki cikkek, laptopok, számítástechnikai kiegészítők).

gkid_mn_oki-2020ii_web_03

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A megnövekedett kereslet nagy része a veszélyhelyzet idején hozott intézkedések hatására a hagyományos üzletekből csatornázódott át az e-kereskedelembe, míg a forgalomnövekedés másik részét a tervezett, de előrehozott vásárlások adták - áll a kutatásban. 

A járvány következtében leginkább az online FMCG szektor tudott bővülni, az online élelmiszerek, drogériai és háztartási cikkek piaca 2020 második negyedévében – április, május, június során – 84%-kal növelte a forgalmát 2019 azonos időszakához mérve. A napi fogyasztási cikkek mellett látványos növekedést ért el az otthon, a lakberendezés, illetve a kert és barkács kategóriák termékei iránti kereslet is. Ez a szegmens év-év alapon 54%-ot bővült a második negyedév során. A legnagyobb bővülés tekintetében harmadik helyen a számítástechnikai termékek köre zárt, ennek a szegmensnek a forgalma 51%-kal haladta meg a tavalyi év eredményeit.

A veszélyhelyzet megszüntetésével együtt ugyanakkor a második negyedév végére már romlani kezdtek a webáruházak konverziós mutatói, a GKI Digital várakozásai szerint a harmadik negyedévben már nem várható akkora lendület a piacon, mint az év első felében. Az e-kereskedelem legforgalmasabb időszakának, az év utolsó két hónapjának a forgalmát egyelőre nehéz megtippelni, így kérdéses, hogy az év során az előrehozott költések milyen hatást gyakorolnak majd az év végi, ünnepi vásárlási szezonra, továbbá mennyire jár súlyos következményekkel a járvány második hulláma.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról