:

Szerző: Koi Tamás

2020. augusztus 28. 10:11

Komoly Apple-Facebook viszály érhet a színfalak mögött

Újabb cég feszült be az Apple által az App Store-ban alkalmazott jutalékrendszer miatt, ezúttal a Facebook elégelte meg, hogy az applikációján keresztül értékesített digitális termékek árából az Apple 30%-ot zsebre tesz.

Újabb cégnél kezd betelni a pohár az Apple által az App Store-ban alkalmazott jutalékrendszer feltételei miatt. Ezúttal a Facebooknál feszültek be azért, amiért az Apple minden, az App Store-ból letöltött appon (azaz effektíve minden iOS-alkalmazáson) keresztül értékesített digitális termék és előfizetés árából 30%-nyi jutalékot zsebre tesz. A cég egyelőre nem indított jogi csatát, helyette publikus nyomásgyakorlással próbál hatni az Apple-re úgy, hogy az új szolgáltatásánál a fizetés előtt felhívta (volna) a figyelmet arra, hogy az Apple-hez kerül a kifizetett összeg 30%-a.

A Facebook a Reuters beszámolója szerint végül arra kényszerült, hogy az üzenetet teljesen eltüntesse, az Apple ugyanis nem hagyta jóvá az applikációnak azt az új iOS-es verzióját, mely felhívja a figyelmet a fentiekre, sem annak finomított változatát, melyben a fizetésnél csak annyi szerepelt volna, hogy a Facebook nem szed jutalékot a befolyt összeg után. Az Apple a riport szerint arra hivatkozva blokkolta a két üzenetet, hogy az App Store szabályzata szerint a fejlesztőknek tilos a végfelhasználókat irreleváns információkkal ellátni.

paid_online_events_payment_flow_1.png
a jutalékokra utaló üzenetek végül sem ios-en, sem androidon nem jelentek meg

A világ legnagyobb közösségi szolgáltatása augusztus elején jelentette be, hogy olyan új eszközt kíván adni az online véleményvezérek és más, online eseményeket, például különböző kurzusokat hosztoló cégek számára, mellyel ellensúlyozni tudják a COVID-19 járvány miatt kieső bevételeiket.

MOST MINDEN KORÁBBINÁL NAGYOBB SZÜKSÉGÜNK LENNE ARRA, HOGY SEGÍTSÜK AZ EMBEREKET ANNAK MEGÉRTÉSÉBEN, HOGY A KISVÁLLALKOZÁSOK SZOLGÁLTATÁSAIÉRT FIZETETT PÉNZÜK PONTOSAN KIHEZ IS KERÜL. AZ APPLE SAJNOS ELUTASÍTOTTA A 30%-OS ADÓRÓL SZÓLÓ ÉRTESÍTÉSÜNK KÖZZÉTÉTELÉT, DE TOVÁBBRA IS KERESSÜK A MÓDJÁT ANNAK, HOGY EZ AZ INFORMÁCIÓ AZ APPLIKÁCIÓ HASZNÁLATA SORÁN HOZZÁFÉRHETŐVÉ VÁLJON

-írja a Reutersnek eljuttatott hivatalos, finomkodónak egyáltalán nem nevezhető álláspontjában a Facebook.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Az Apple korábban több szolgáltatócéget is térdre kényszerített a jutalékfizetés megkerülésére, vagy a jutalék mértékére figyelmet felhívó üzenetek vagy az appokon belül elhelyezett hivatkozások kapcsán. Így az App Store szabályzata szerint még csak említést sem lehet tenni arról, hogy a szolgáltatásokért fizetett összeget az iOS-appon kívül más csatornákon keresztül is ki lehet fizetni, még akkor sem ha így a végfelhasználó számára olcsóbban vehető igénybe a szolgáltatás.

A cupertinói cég feltételeit olyan partnereire is sikerrel erőltette rá, mit a Netflix, a Kindle vagy a Spotify - utóbbi tavaly tavasszal végül az Európai Unió versenyjogi szervéhez fordult annak kivizsgálását kérve, hogy az Apple gyakorlata sérti-e az EU-s versenyjogot. Az Európai Bizottság többek közt a Spotify beadványa nyomán idén június közepén hivatalos vizsgálatot indított az ügyben.

Eközben egy másik kontinensen, Észak-Amerikában is áll a bál az "Apple-adó" miatt. A Fortnite online videojátékot fejlesztő Epic Games augusztus közepén gerillaharcot indított az Apple ellen azzal, hogy az App Store felhasználási feltételeit megkerülve, saját csatornáján keresztül olcsóbban kínálta az iOS-eszközöket használóknak a játékon belül használatos pénzt, a V-bucksot.

Az Apple erre reagálva azonnal kirúgta az App Store-ból a Fortnite-ot, melyre válaszul az Epic beperelte a vállalatot és ezzel párhuzamosan kiterjedt kampánnyal igyekszik azóta is nyomást gyakorolni az Apple-re.

a címlapról