Újabb cég fordult az EU-hoz az Apple adó miatt
Újabb tartalomterjesztő platform tett panaszt az Európai Bizottság versenyügyi szervénél az Apple által az App Store piactéren alkalmazott, a versenytársakat hátrányosan megkülönböztető jutalékrendszere kapcsán.
Újabb tartalomterjesztő platform fordult panasszal az Európai Bizottság versenyügyi szervéhez az Apple által az App Store piactéren keresztül végzett értékesítések kapcsán számított jutalékrendszere miatt. A szakmában csak "Apple adónak" nevezett intézmény hosszú idő óta szerves részét képezi a piactér partnerekre vonatkozó felhasználói szabályzatának, illetve feltételeinek, a lényege pedig nagyjából annyi, hogy minden termék után, melyet az App Store-on keresztül értékesítettek, 30% jutalék illeti meg az Applet. Ezúttal a Kobo e-könyv platformot üzemeltető Rakutennél telt be emiatt a pohár.
A cég még márciusban adott be előterjesztést az Európai Bizottságnak azt kérve, a szervezet állapítsa meg, hogy az Apple adó alkalmazása versenytorzító hatású különösen annak fényében, hogy az Apple saját e-könyv értékesítési platformmal (Apple Books) is rendelkezik. A vizsgálat szinte napra pontosan egy évvel azután indult, hogy a világ legnagyobb zeneistreaming-szolgáltatójának számító Spotify hasonló okból bepanaszolta az Applet- az Európai Bizottságnál.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az Apple adó jelenség leginkább akkor húsba vágó a Spotify számára, ha a felhasználók az iOS-eszközökre letöltött appon belül váltanának az ingyenesről valamelyik előfizetéses modellre. Az App Store szigorú szabályzata ráadásul mindent megtesz annak érdekében, hogy az IAP (in-app purchase) rendszert ne kerülhesse meg a platformtulajdonos, így a tartalomszolgáltatók által fejlesztett appok nem tartalmazhatnak semmilyen, külső fizetési oldalra mutató vizuális elemet (gombot) vagy hivatkozást.
A Spotify az Apple üzletpolitikai döntésének hatására kénytelen volt évekkel ezelőtt kilépni az IAP-rendszer alól, miközben az Apple elindította saját, rivális zenei streamingszolgáltatását, az Apple Music-ot, melynek havi díját ráadásul a konkurenciához mérten állította be - úgy, hogy közben a rivális platformoktól megkövetelte az előfizetési díj után megfizetett 30%-os jutalékot.
A svéd cég beadványa nyomán éppen a héten indította meg a hivatalos vizsgálati szakaszt az Európai Bizottság. A cupertinói központú cég egyébként éppen áprilisban közölte, hogy létrehozott bizonyos, elsősorban videostreaming-tartalomterjesztők számára egy olyan platformot, mellyel az Apple adó befizetése megúszható. Ennek ugyanakkor az a feltétele, hogy a platformnak integrálnia kell bizonyos alapvető Apple szolgáltatásokat és funkciókat, mint amilyen például Air Play 2 és Siri támogatás vagy a single és zero sign-on autentikáció.
Az Apple egyébként éppen a napokban tette közzé, hogy a tavalyi évben az App Store-hoz köthető teljes, globális kereskedelmi forgalom értéke meghaladta az 519 milliárd dollárt, melyből 61 milliárd dollárt tettek ki a különböző digitális javak és szolgáltatások.