Rendszeres tájékoztatást kér az EU az álhírekkel szembeni küzdelemről
Rendszeres időközönként be kell számolniuk a nagyobb közösségi hálózatokat üzemeltető cégeknek arról, hogyan veszik fel a küzdelmet az álhírek terjedésével, hívta fel a figyelmet két magas rangú EU-s politikus szerdán.
Nagyobb szerepet kell szánniuk a politikai döntéshozók tájékoztatására az Európai Unióban a legnagyobb közösségi hálózatoknak azzal kapcsolatban, miként veszik fel a harcot az álhírek terjedésével - szögezte le szerdán két magas rangú EU-s politikus. A Facebookra, a Twitterre és a Google-re különösen azóta hárul óriási felelősség az álhírek kapcsán, hogy elsődleges terjesztőivé váltak az új koronavírus járvány kapcsán előre törő olyan félretájékoztatásoknak, melyek mögött spekulációk szerint orosz és kínai érdekek állnak.
Josep Borrell, az EU kül- és biztonságpolitikai főképviselője és Vera Jourova, a Bizottság alelnöke közös nyilatkozatukban leszögezték, a koronavírussal kapcsolatos álhírek súlyos károkat okoznak az Európai Uniónak, illetve az uniós állampolgárok egészségét veszélyeztetik. Mindezek gyengíthetik az EU gazdaságát és alááshatják az egészségügyi kormányzatok erőfeszítéseit a járvánnyal való küzdelem során - mondták el a politikusok a mai sajtótájékoztatón.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az álhírekkel szembeni küzdelem a közvetlen veszély lecsengése után ráadásul új fronton folytatódik. A közösségi oldalakon máris megjelentek az olyan, félrevezető információkat közlő tartalmak, melyek az oltások potenciális hatásaira és a vakcinák fejlesztésére vonatkozóan állítanak fals információkat. Az EU által megrendelt felmérések szerint ezek hatására Németországban az oltási hajlandóság két hónap alatt mintegy 20%-kal csökkent.
Az uniós politikusok kezdeményezésére a Facebook, a Google, a Twitter és a Mozilla önként vállalta, hogy a korábbinál részletesebb tájékoztatást nyújt majd a közösségi platformokon megjelenő álhírek elleni küzdelemmel kapcsolatban a nemzetközösség részére, a kezdeményezéshez az amerikai cégek mellett a TikTok tulajdonosa, a kínai ByteDance is csatlakozott.
A Facebook már januárban, a vírus kitörésének kezdetekor közölte, hogy szűrni fogja a félrevezető tartalmakat, álhíreket, akkor azonban nem adott egyértelmű választ a cég arra, hogy mi lesz a fentiek alapján kifogásolható fizetett hirdetések sorsa. A cég a korábbi nyilatkozatok alapján az oldalon megjelenő állítások tényszerűségét ellenőrző metódussal igyekszik elejét venni az álhírek és a víruspánikot kihasználó hirdetők túlburjánzásának.
Hasonló módszerrel küzd a közösségi oldal a különböző, oltásellenes tartalmak és csoportok ellen: A cég tavaly közölte, hogy az ilyen oldalakat a jövőben semmilyen ajánlóban nem szerepelteti, illetve nem teszi lehetővé az adminisztrátorok számára, hogy a potenciális célcsoportot targetált hirdetésekkel bombázzák.