Ágazati vizsgálatot indít a műsorterjesztési piacon a GVH
Átfogó ágazati vizsgálatot indít a televíziós műsorszolgáltatás- és terjesztés piacán a Gazdasági Versenyhivatal. A szervezet célja, hogy feltárja, a nagyobb műsorszolgáltatók és a terjesztést végző, nagyobb vállalkozások közti megállapodásoknak lehet-e versenytorzító hatása.
Ágazati vizsgálatot indít a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a televíziós műsorszolgáltatás- és terjesztés piacán, miután a szervezethez több olyan visszajelzés is érkezett - vélhetően kisebb piaci szereplők felől -, melyek azt állítják, hogy a nagyobb műsorterjesztők kedvezőbb díjak mellett juthatnak hozzá bizonyos szolgáltatásokhoz, jellemzően televíziós csatornák terjesztési jogához. A hivatal szerint ennek hatására a kisebb műsorterjesztők (vagyis jellemzően a kisebb, legfeljebb pár ezer ügyféllel rendelkező kábelszolgáltatók) kénytelenek bizonyos díjcsomagokat drágábban biztosítani, ami versenyhátrányt okozhat számukra, mindez pedig összességében a verseny torzulását vagy korlátozását okozhatja.
A műsorterjesztő (pl. kábelhálózatot működtető vagy más technológiát használó) vállalkozások a műsorszolgáltatóktól vásárolt tartalmakat programcsomagokba szerkesztik, majd e csomagokat értékesítik a fogyasztók felé. A GVH sajtóközleményében foglaltak szerint
a műsorterjesztők műsorokért fizetendő díjainak mértéke így jelentősen befolyásolja azt is, hogy a fogyasztók számára milyen áron tudják kínálni szolgáltatásaikat.
A kisebb méretű műsorterjesztő vállalkozások által viselt magasabb költségek pedig végül hatással lehetnek a televíziós műsorok kínálatára és a fogyasztói árakra.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A hivatal ezzel együtt leszögezi, hogy a nagyobb műsorterjesztők által generált fokozottabb ár- illetve minőségi verseny, illetve egyes hírközlési szolgáltatók hatékonyságának növekedése ugyanakkor a fogyasztók számára akár pozitív hatásokkal is járhat. Az ágazati vizsgálat éppen ezért kiterjed a piaci folyamatok fogyasztói jólétre gyakorolt hatásának vizsgálatára is.
Mindezek tisztázása érdekében a vizsgálat során a GVH a műsorszolgáltatók és műsorterjesztő vállalkozások közötti árazási viszonyok alakulása tekintetében felméri
- a műsorszolgáltatás és műsorterjesztés jellemzőit és összefüggéseit,
- ezen összefüggéseknek a piaci szereplők stratégiájára, valamint a nagykereskedelmi piacon érvényesülő árakra kifejtett hatását,
- illetve a méretgazdaságossági szempontokat.
Az ágazati vizsgálat során a vállalkozásoknak kötelező együttműködniük a Versenyhivatallal, a vizsgálat lezártával pedig nyilvános jelentés készül majd. Amennyiben a vizsgálat során bebizonyosodik, hogy az érintett vállalkozások piactorzító gyakorlatot folytattak, a GVH versenyfelügyeleti eljárást indíthat, ajánlásokat tehet vagy jelzéssel élhet a jogalkotók felé.