Az Alza feje felett lebeg a GVH damoklész-kardja
Újabb, nemzetközi hátterű internetes értékesítést végző cégnél kezdett vizsgálatba a Gazdasági Versenyhivatal agresszív értékesítési gyakorlat miatt. A rekord összegre büntetett booking.com után most az Alza került a hivatal célkeresztjébe.
Pár nappal azután, hogy rekord büntetés kiszabása mellett kimondta, hogy jogsértő volt a booking.com gyakorlata, újabb internetes értékesítési felület - ezúttal a cseh központú Alza - ellen indított versenyfelügyeleti eljárást a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A két ügy hasonló indíttatásból született, a GVH gyanúja szerint az Alza.hu Kft. és az Alza.cz a.s. a www.alza.hu internetes áruház felületein agresszív értékesítési módszert alkalmaznak, mellyel megsérthették a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.
A két fentebb említett vállalkozás 2015. szeptember 3. óta olyan tájékoztatásokat tesz közzé a www.alza.hu weboldalon népszerűsített egyes termékeknél, mint például „Jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt”, „A héten X ügyfél vásárolta meg ezt a terméket”, „Ma X ügyfél vásárolta meg ezt a terméket”, ugyanakkor a GVH valószínűsíti, hogy a fenti állítások – esetenként a termékeknél megjelenő más tájékoztatásokkal (például „Utolsó X db ezen az áron”, „Az akció X napon belül véget ér”, „Kiárusítás”) – tartalmuk és vizuális megjelenítésük összhatása által alkalmasak arra, hogy a fogyasztó döntését sürgessék az adott termék megvásárlására.

Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.
Ez kommunikációs gyakorlat valószínűsíthetően alkalmas olyan pszichés nyomásgyakorlásra, amely a döntési folyamat zavarásával jelentősen korlátozhatja a fogyasztó választási szabadságát, illetve lehetőségét a tájékozott döntés meghozatalára az érintett áruval kapcsolatosan - ezzel megsértve tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló, többször módosított 1996. évi LVII. törvényben foglaltakat.
Részben ugyanerre (pszichés nyomásgyakorlás) hivatkozva szabott ki április végén 2,5 milliárd forintos rekordbüntetést a holland booking.com -ra a versenyhivatal, mely a szállásközvetítővel szembeni vizsgálatot 2018-ban kezdte. Az Alza gyakorlatával kapcsolatban indult versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul.
Egy a HWSW által megkérdezett fogyasztójogi szakértő szerint a versenyhivatal eddig jellemzően a reklámokban, illetve termékmegjelenítéseknél előforduló valótlan állítások kapcsán vizsgálódott, de a booking.com és az Alza példája alapján látszik, hogy az agresszív nyomásgyakorlást sem nézi jó szemmel a GVH. Siklósi Máté, a CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó cég ügyvezető partnere a HWSW-nek elmondta, a cégeknek szinte csak akkor van esélyük megúszni a jogsértés megállapítását, ha a vásárló sürgetésére alkalmas állításokat egy hatósági vizsgálat során megdönthetetlen bizonyítékokkal képesek alátámasztani.