:

Szerző: Koi Tamás

2020. május 5. 10:54

Az Alza feje felett lebeg a GVH damoklész-kardja

Újabb, nemzetközi hátterű internetes értékesítést végző cégnél kezdett vizsgálatba a Gazdasági Versenyhivatal agresszív értékesítési gyakorlat miatt. A rekord összegre büntetett booking.com után most az Alza került a hivatal célkeresztjébe.

Pár nappal azután, hogy rekord büntetés kiszabása mellett kimondta, hogy jogsértő volt a booking.com gyakorlata, újabb internetes értékesítési felület - ezúttal a cseh központú Alza - ellen indított versenyfelügyeleti eljárást a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A két ügy hasonló indíttatásból született, a GVH gyanúja szerint az Alza.hu Kft. és az Alza.cz a.s. a www.alza.hu internetes áruház felületein agresszív értékesítési módszert alkalmaznak, mellyel megsérthették a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.

A két fentebb említett vállalkozás 2015. szeptember 3. óta olyan tájékoztatásokat tesz közzé a www.alza.hu weboldalon népszerűsített egyes termékeknél, mint  például  „Jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt”, „A héten X ügyfél vásárolta meg ezt a terméket”, „Ma X ügyfél vásárolta meg ezt a terméket”, ugyanakkor a GVH valószínűsíti, hogy a fenti állítások – esetenként a termékeknél megjelenő más tájékoztatásokkal (például „Utolsó X db ezen az áron”, „Az akció X napon belül véget ér”, „Kiárusítás”) – tartalmuk és vizuális megjelenítésük összhatása által alkalmasak arra, hogy a fogyasztó döntését sürgessék az adott termék megvásárlására.

alzahu_uzlet
az alza egyik magyarországi bemutatóterme (forrás: alza.hu)

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ez kommunikációs gyakorlat valószínűsíthetően alkalmas olyan pszichés nyomásgyakorlásra, amely a döntési folyamat zavarásával jelentősen korlátozhatja a fogyasztó választási szabadságát, illetve lehetőségét a tájékozott döntés meghozatalára az érintett áruval kapcsolatosan - ezzel megsértve tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló, többször módosított 1996. évi LVII. törvényben foglaltakat. 

Részben ugyanerre (pszichés nyomásgyakorlás) hivatkozva szabott ki április végén 2,5 milliárd forintos rekordbüntetést a holland booking.com -ra a versenyhivatal, mely a szállásközvetítővel szembeni vizsgálatot 2018-ban kezdte. Az Alza gyakorlatával kapcsolatban indult versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul.

Egy a HWSW által megkérdezett fogyasztójogi szakértő szerint a versenyhivatal eddig jellemzően a reklámokban, illetve termékmegjelenítéseknél előforduló valótlan állítások kapcsán vizsgálódott, de a booking.com és az Alza példája alapján látszik, hogy az agresszív nyomásgyakorlást sem nézi jó szemmel a GVH. Siklósi Máté, a CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó cég ügyvezető partnere a HWSW-nek elmondta, a cégeknek szinte csak akkor van esélyük megúszni a jogsértés megállapítását, ha a vásárló sürgetésére alkalmas állításokat egy hatósági vizsgálat során megdönthetetlen bizonyítékokkal képesek alátámasztani.

a címlapról