A Google és a Facebook reklámbevételeiből is lecsíphet Ausztrália
A helyi versenyügyi hatóság vette célkeresztbe a párost, júliusig pedig a bevételmegosztás pontos feltételeit is kidolgozza.
A Facebooknak és a Google-nek is osztoznia kell majd a reklámbevételeken a helyi médiacégekkel Ausztráliában - közölte Josh Frydenberg, az ország kincstárnoka. Ahogy a Reuters beszámol róla, a lépést korábban több panasz is megelőzte az ausztrál médiapiac szereplőitől, mondván, a közösségi oldal és a keresőóriás túlságosan nagy szeletet hasítanak ki maguknak a hirdetésekből, amelyek a médiacégek fő bevételi forrása. A Google Ausztráliában az online reklámpiac mintegy 47 százalékát tudhatja magáénak, a Facebook pedig 24 százalékért felel.
Az ausztrál kormány ezért egy mind a médiacégekre, mind a digitális platformokra kötelező érvényű magatartási kódex létrehozására kérte az ország versenyügyi hatóságát, az ACCC-t (Australian Competition and Consumer Commission), amely pontosan kijelöli, a páros milyen formában fizet majd az átvett hírekért. A kormányzat eredetileg egy önkéntesen bevezethető iránymutatás kidolgozását tervezte tavaly novemberig, ezt azonban végül elvetette, miután a feleknek nem sikerült közös nevezőre jutni a bevételek megosztásának pontos feltételei kapcsán.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az ACCC várhatóan júliusig teszi majd közzé a magatartási kódex tervezetét, amely az egyes médiafelületekkel kapcsolatos adatok megosztására, azok rangsorolására, illetve a hírekből származó bevételek megosztására is kiterjed majd - és a büntetéseket is kijelöli, ha a megadott feltételektől a felek eltérnek. Jelenleg Ausztráliában a hirdetési bevételek közel harmada landol a Google vagy a Facebook zsebében az ACCC tavaly júniusban közölt információi alapján.
A döntést a Facebook nem fogadta kitörő örömmel, a vállalat Ausztrália és Új-Zéland régiókért felelős igazgatója Will Easton úgy fogalmazott, a cég csalódott a bejelentés kapcsán, miután korábban "több millió dollárral" támogatta az ausztrál kiadókat. A Google szóvivője mindössze annyit mondott, továbbra is együttműködik majd az ACCC-vel az új irányelvek kidolgozásában.
A globális koronavírus járvány miatti krízishelyzetben az ausztrál médiacégeknek különösen jól jöhet az extra szelet a hirdetésekből, reklámbevételeik ugyanis az időszakban meredek csökkenést mutatnak. Korábban egyébként más országok, többek között Spanyolország is megpróbálta kötelezni a Google-t, hogy fizessen a különböző helyi médiumoktól átvett, felületein megjelenő tartalmakért, a próbálkozás azonban rendre kudarcba fulladt.