Átvilágította az IVSZ a legnagyobb hazai bootcamp programokat
A digitális átképzésre minden korábbinál nagyobb szükség van, az IVSZ által végzett audittal most transzparens lehet a bootcampek teljesítménye.
A digitalizáció nemcsak az új koronavírus-járvány miatt kialakuló gazdasági és társadalmi válság kezelésében, hanem a gazdaság válságot követő újraindításában is meghatározó szerepet játszik - ehhez viszont elegendő informatikusra és digitálisan felkészült munkavállalóra van szükség. Ezért az IVSZ javasolja a kormányzatnak, hogy a gazdasági mentőcsomag részeként támogassa a távoktatási platformokon is elérhető informatikai felnőttképzéseken való részvételt, akár kamatmentes hitelek, eszközbeszerzési támogatás vagy adókönnyítés formájában.
Magyarországon a krízishelyzet elhárításához és az újjáépítéshez szükséges kommunikációs infrastruktúra már adott, a digitális gazdaság működtetéséhez szükséges informatikusi kapacitás azonban hiányos. Már most a jelenleginél jóval nagyobb szakemberkínálatra van szükségünk, és mind a magánszemélyek, mind pedig mikro-, kis- és közepes vállalkozások digitális kompetencia-fejlesztése is kiemelten fontos.
Jelen helyzetben tehát sokszorosan felértékelődik a hazai, 3-12 hónapos bootcamp képzéseket nyújtó cégek tevékenysége - akik a járvány következtében most online folytatják az oktatást. Az IVSZ kiemelten fontosnak tartja az ilyen képzések hivatalos elismerését, támogatását, illetve a részvétel megkönnyítését azok számára, akik önerőből nem képesek azt finanszírozni. Erre azért is nagy szükség lenne, mert a jelenleg szünetre kényszerülő vállalkozások előtt megnyílt a lehetőség, hogy az alkalmazottakat digitális képzésben részesítsék, amit tovább gyorsíthat egy technológiaváltást segítő, vagy egyéb adótámogatás.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A szervezet ezért azt javasolja a kormányzatnak, hogy terjessze ki a Diákhitelt a bootcamp típusú képzésekre, illetve biztosítson kamatmentes hiteleket akár a képzők, akár a jelentkezők számára. Mindezek mellett nagy szükség van a távoktatásban való részvételt segítő eszközbeszerzési támogatási programokra, tananyagok, képzési anyagok fejlesztésére és hozzáférhetővé tételére, illetve a képzések költségének adóból vagy Szakképzési hozzájárulásból való leírhatóságának bevezetésére.
LÁSSUK ÁT A PIACOT!
Hogy a hazai bootcamp piac áttekinthetőbb legyen, annak három legismertebb szereplője, a Codecool, a Green Fox Academy és a Progmasters felkérte az IVSZ-t a tevékenységük auditálására. Bár a járvány átrendezi az iskolák életét, az audit jó rálátást ad a működési modellek paramétereire és a teljesítménymutatókra, így nagyon hasznos lehet a fejlesztői karrierre vágyóknak. A cégek összehasonlítása persze nem egyszerű, hiszen eltér oktatási megközelítésük, a jelentkezőknek kínált feltételeik és a képzés utáni elhelyezkedésre vonatkozó ígéreteik is. Az auditnak tehát az is szerepe volt, hogy kiválassza azokat a paramétereket, melyek alapján valóban összehasonlíthatók a képzések.
Az audit során az IVSZ vizsgálta és hitelesítette a hallgatók és mentorok számát, valamint képzések időtartamát. A hatékonyság kapcsán az auditban megvizsgálták a felvett és végzett hallgatók számát, a végzett és IT területen álláshoz jutott tanulók számát, a jelenleg felvett és a bootcamp képzésben tanuló hallgatók számát, valamint a végzettek átlagéletkorát és a nemek arányát. A felmérés nem kizárólag önbevallásos volt, az IVSZ szakértői maguk is ellenőrizték a cégek által közölt eredményeket.
Az audit részletes eredményeire később számíthatunk, a főbb paraméterekbe azonban az IVSZ már most bepillantást engedett. Ezek főbb pontjai:
- A képzések időtartama 3-12 hónap között váltakozik;
- Több mint 2033-an kezdték el a képzést a három intézményben 2016 óta;
- A hallgatókat 54 mentor támogatja; 5-10 aktív hallgatóra jut egy mentor;
- A lemorzsolódási arány 22%;
- A végzés után fél évvel* az IT szektorban elhelyezkedők aránya 95% (az iskolák elhelyezési módszertana miatt a képzés után azonnal elhelyezkedők száma nem hasonlítható össze);
- A képzés kezdetekor az átlagéletkor 28 év;
- A végzett hallgatók között a nők aránya 25%.
Az IVSZ felajánlja, hogy a már elvégzett auditot egységes módszertannal a piac valamennyi szereplőjére kiterjeszti, illetve javaslatot dolgoz ki a távoktatással tartott képzések auditálására is. A három cégnél lefolytatott audit részletes, iskolánkénti eredményeit április 20-án teszi közzé. Érdekesség, hogy bár az IVSZ a három legnagyobb szereplő mellett számos kisebb, bootcamp képzéseket nyújtó céget is megkeresett az audit lehetőségével, abban a fenti trión kívül egyetlen vállalat sem akart részt venni.