Győzik a hazai telekommunikációs hálózatok a terhelést
Ezekben a napokban a telekommunikációs hálózatok mind Magyarországon, mind világszerte kulcsszerephez jutnak, a koronavírus-világjárvány elleni védekezés jegyében ugyanis nem csak a kapcsolattartás, hanem millióknak a munka vagy éppen a tanulás elengedhetetlen segédeszközévé lépett elő az internetkapcsolat.
A szokásos napi forgalomhoz képest az elmúlt egy-két napban jelentősen megnőtt a hazai telekommunikációs hálózatok forgalma a koronavírus-világjárvány miatt kialakult járványügyi vészhelyzet révén. Az otthoni munka és oktatás sokakat olyan időszakban is az internet használatára kényszerít, amikor egyébként a hálózatok normál esetben jellemzően alacsony terhelést kapnak - például reggel vagy kora délután. Szerencsére a magyar távközlési szolgáltatóknál egyelőre nincsenek kapacitásgondok, de az állami szervek szerint ezzel együtt sem árt az óvatosság.
BÍRJÁK A TERHELÉST
A legnagyobb hazai szolgáltatónak számító Magyar Telekom az indexnek azt nyilatkozta, hogy már most 20-30 százalék körüli adatforgalom-növekedést tapasztalt hálózatán (hogy ez a mobil- és vezetékes hálózatok összességére vonatkozik-e, az nem egyértelmű), ezzel együtt nőtt a telefonálással töltött idő is az elmúlt két hétben, mintegy 50%-kal. A szolgáltató rendszerei egyelőre jól állják a sarat, de a hálózatokat folyamatosan monitorozzák és készek a cégnél kapacitást bővíteni ott, ahol ez lehetséges.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Telenornál ezzel szemben egyelőre kis mértékű forgalomnövekedést tapasztaltak csak, főleg munkaidőben, és leginkább feltöltési irányban, ami vélhetően abból fakad, hogy az operátor előfizetői az átlagosnál többet videotelefonáltak - ami a távoktatás jelenlegi működésébe abszolút mértékben passzol. A cég az MTI-vel közölte, hogy kész további kapacitásbővítésre, a a helyzet úgy kívánja.
A Vodafone Magyarország annyit közölt, hogy felkészült a megnövekedett forgalomra, és mind az ügyfelek, mind a dolgozók számára biztosítja azokat a feltételeket, melyek révén azok otthonról tanulhatnak, dolgozhatnak.
Nem annyira optimista, de legalábbis óvatosságra int a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI), mely honlapján közölte, hogy a megnövekedett terhelésnek köszönhetően a telekommunikációs hálózatok lelassulhatnak, extrém esetben pedig kapcsolati problémák is előfordulhatnak használatuk során. Ez bizonyos technológiák használata esetén nem csak a központi hálózat terheltségétől függ, így mind vezetékes- mind mobil közegben előfordulhatnak olyan esetek, amikor bizonyos szegmensek vagy cellák részlegesen nagyobb terhelést kapnak - így az ügyfél a megszokotthoz képest lassabbnak érzékelheti a szolgáltatást.
NAP KÖZBEN CSAK ÉSSZEL!
Az NKI és a hírközlési felügyeletet ellátó szakhatóság, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ezért egyaránt azt ajánlja az előfizetőknek, hogy lehetőleg kerüljék a nagy adatmozgással járó műveleteket (nagyobb állományok le- és feltöltése), illetve általában minden olyan, nem feltétlenül szükséges, adatforgalmat generáló tevékenységet, mely a hálózatokat potenciálisan jobban leterhelheti.
Az állami szervek nem véletlenül intenek óvatosságra: Ha egy ilyen krízishelyzetben a távközlési hálózatok megrogynak, az sok szempontból beláthatatlan következményekkel járhat, igaz, inkább az alapszolgáltatásnak számító telefonszolgáltatás kimaradása lehet igazán ijesztő, amit bizonyos országokban már meg is tapasztalhattak az ügyfelek. Nagy-Britanniában például a Telefónica tulajdonában lévő O2 előfizetői helyi hírügynökségi jelentések szerint a hét elején már több alkalommal számoltak be akadozó, megszakadó telefonbeszélgetésekről.