Most kell megágyazni a jövő szaktudásigényeinek
A technológiai fejlődés egyre gyorsabban formálja át mindennapjainkat, nem csak otthon, de a munkahelyen és az iskolapadban is. A változásokkal a versenyszféra cégeinek is tartaniuk kell a tempót, legyen szó saját alkalmazottaik képzéséről, vagy éppen a felkészülésről még nem is létező pozícióik feltöltésére. A Microsoft Magyarország saját képzési programjaival megkönnyítené a vállalatok dolgát – és az iskolai oktatást is felkészítené a digitalizációval járó átalakulásra.
Ma már nem érdemes külön emlegetni a „hagyományos” és digitális vállalatokat, hiszen szinte minden vállalat digitálisan működik, a feltörekvő technológiák pedig elképesztő lehetőségeket biztosítanak számukra: az Accenture kutatása szerint 2035-re az AI megduplázhatja a fejlett gazdaságok éves gazdasági növekedését. Az újfajta technológiákra való felkészülésre a vállalatoknak sokszor olyan készségeket kell felkutatniuk, amelyek ma még nem is léteznek – közben pedig azokat a dolgozókat is óvniuk kell, akiknek munkáját a technológiai fejlődés veszélybe sodorhatja.
A jelenleg is fennálló komoly szakemberhiányt valószínűleg senkinek nem kell bemutatni. A felhős technológiákat adoptáló vállalatok a közép-kelet európai (CEE) régióban 35 százalékos ugrást tapasztaltak szakember-igényeikben – miközben az IDC a Microsoft megbízásából készített kutatása szerint a régióban dolgozók alig 3,5 százalékának digitális képességei felelnek meg teljesen a rá vonatkozó elvárásoknak.
INGYENES, NYÍLT KÉPZÉSEK
A cégeknek ennek megfelelően minél korábban érdemes befektetniük a következő generációba, aki kitölti majd az egyelőre talán nem is létező, ám hamarosan kulcsfontosságú pozíciókat. Ugyanígy a meglévő dolgozók megfelelő továbbképzése, vagy adott esetben átképzése is rendkívül fontos, ha az adott vállalat tartani akarja a lépést a mezőny tempós fejlődésével. A Microsoft eltökélt, hogy mindezt a Magyarországon működő cégek támogatásával elősegítse, ezáltal a technológiai fejlődés mellett is megtartva az egészséges versenyt is területen. Ehhez a vállalat több továbbképzési kezdeményezést is indít, a professzionális közönség széles körét megcélozva.
Ennek egyik sarokköve a Microsoft Learn, a vállalat ingyenesen használható, nyílt platformja, amely a felhős technológiai készségek elsajátításához tartalmaz anyagokat. Az elérhető anyagok tárházát a cég folyamatosan frissíti új tartalmakkal, a rövid, lépésről lépésre vezető útmutatóktól a kód-, illetve scripttesztelésre is alkalmas böngészős felületekig. A vállalat célja, hogy a 2020-as pénzügyi évben 100 ezren végezzék el a munkájukhoz szükséges online tanmodulokat Közép-Kelet Európában. De említést érdemel a Microsoft AI Business School is – ugyancsak egy ingyenes, nyílt programról van szó, amely nevéből sejthetően az AI stratégia kapcsán hivatott elmélyíteni az üzleti szakemberek, cégvezetők tudását.
A vállalat Tech Skills for Business kezdeményezése is a szakemberek továbbképzését szolgálja, Azure, Microsoft 365 és Dynamics 365 területén. Ehhez kapcsolódik a Microsoft Training Days is, amelynek keretében a cég egynapos, mély technikai tréningeket tart, szakértői vezetésével. Az eseményekből a cég a CEE térségben 2020-ban mintegy 80-at tervez megtartani, amellyel akár kétezer szakembert is elérhet. A vállalat emellett tantermi intenzív képzéseket is indít partnerei számára a fenti három technológia kapcsán, ezekre idén legalább tízezer szakértőt vár a régióban. Az elvégzett képzéseket a cég tanúsítványokkal is jutalmazza, amelyektől a későbbiekben jobb elhelyezkedési lehetőségeket is ígér.
ALAPOSAN ÁTALAKUL AZ OKTATÁS
Az új technológiákkal persze nem csak a munkahelyi továbbképzések, de már az iskolai környezet és módszerek is nagy átalakuláson mennek át. Ahogy Anthony Salcito, a Microsoft oktatásért felelős alelnöke idén januárban az oktatási technológiákra fókuszáló londoni Bett konferencián fogalmazott, az iskolákban a következő évtizedben az új technológiáknak hála az osztálytermeken kívüli tanulás egyre nagyobb hangsúlyt kap - és a tanárokkal való kommunikáció és együttműködés is jóval hatékonyabbá válik.
Ez utóbbit a vállalat már most egy sor szolgáltatással támogatja, mint a PowerPoint Live, amellyel a diákok az oktató által vetített interaktív prezentációkba kapcsolódhatnak be, vagy épp az egyre népesebb felhasználó bázissal bíró Teams, amellyel az egész osztály közösen dolgozhat, az iskolában vagy otthonról. A Microsoft felmérése szerint a tanárok 70 százaléka számára az időbeli megkötések jelentik a legnagyobb akadályt, hogy közelebbről, személyesebben tudjanak foglalkozni diákjaikkal - a vállalat szerint a technológiai újítások akár 30 százalékot is lefaraghatnak a tanárok egyéb iskolai elfoglaltságaiból, így jóval több időt biztosítva, hogy egyénileg is tudjanak a diákok igényeire reagálni.
MÁR A HAZAI TANTERMEKBEN IS
Mindehhez a Microsoft is igyekszik már most megadni a kezdőlökést az iskoláknak, többek között hazánkban is: az újpesti Homoktövis Általános Iskolában a tanulási nehézségekkel küzdő diákok a Microsoft OneNote beépített „Modern Olvasója” segítségével fejlődhetnek hatékonyabban a szövegértés és -feldolgozás területén. A digitális taneszközzel a szövegek igény szerint szótagokra bonthatók, nagyíthatók, tagolhatók, különböző színű hátterekkel láthatók el, vagy akár fel is olvashatók. A budapesti II. Rákóczi Ferenc Gimnázium egyik osztályában pedig az Office 365 Teams szolgál digitális tanteremként, tanulásszervezési és kommunikációs felületként.
A vállalat az egyetemeken is jelen van, az MI Tudásközpontokban, amelyek a Microsoft és a hazai egyetemek stratégiai szövetségének keretében végeznek kutatásokat. A tudásközpontok a Microsoft technológiáival fejlesztenek mesterséges intelligenciára épülő, a társadalom számára is hasznos alkalmazásokat, amelyek az emberek mindennapi életének javításához is hozzájárulnak, és abban is fontos szerepet játszanak, hogy a digitalizáció nyújtotta lehetőségek szervesen beépüljenek a hazai felsőoktatásba. Jelenleg öt MI Tudásközpont működik Magyarországon, amelyek egészségügyi, mérnök-informatikus és gazdasági területekre fókuszálnak. Az első ilyen központ a Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetemen alakult, ahol a kutatók drónfelvételek elemzéséhez vetnek be képfelismerő neurális hálózatokat a Microsoft FPGA alapú technológiájával.
A digitalizáció a fentieken túl a hátránnyal élő tanulók előtt is új távlatokat nyit: a Microsoft a Logiscool Digitális Tudásért Alapítványával együttműködve az Hour of Code 2019 keretében országszerte oktatási intézményben szervezett bemutató órákat, ahol a résztvevők személyesen is megtapasztalhatják, milyen óriási lehetőséget ad a kezükbe a programozói tudás.
Az átalakulásra a Microsoft nem csak a diákokat, a tanárokat is igyekszik felkészíteni: a cég négy éve indult Innovatív Iskola Programjának keretei között a pedagógusok a Microsoft szakértőinek segítségével sajátíthatják el a digitális oktatás hatékony módszereit - a kezdeményezésben hazánkban több mint száz közoktatási intézmény vesz részt. A programhoz a Microsoft technológiai és szakmai hátteret biztosít, a tudásanyagot pedig együtt fejleszti a résztvevők alkotta szakmai közösséggel, így egyszerre tud igazodni a magyar diákok igényeihez és az iskolarendszer sajátosságaihoz. A programban részt vevő intézmények fejlődése kifejezetten látványos, hat iskola avanzsált referencia- és mintaintézménnyé, és a 60 haladó iskola mellett a tavalyi évben 35 új tanintézmény csatlakozott a programhoz.
[A Microsoft Magyarország megbízásából készített fizetett anyag]