Teljesen átértelmezték a magyar e-kereskedők a Black Friday-t
Idénre gyakorlatilag teljesen átértelmezték a Black Friday akció intézményét a magyarországi e-kereskedők, így az Amerikából eredő szokás, miszerint november végén az üzletek brutális akciókat tartanak, az eredeti formájában megszűnt létezni hazánkban.
Magyarországon lényegében megszűnt a Black Friday akció, legalábbis ahogy azt az eredeti formában, a tengerentúlon tartják, a hazai kereskedőknél egész novemberben folyamatosak voltak az akciók, még ha nem is olyan mértékben, ahogy azt a nagyobb piactömeggel és fizetőképes kereslettel rendelkező országokban, legfőképpen az Egyesült Államokban lehet tapasztalni. A karácsonyi csúcsszezon nálunk már november elején elkezdődött, lényegében egy hónappal korábban, mint a tengerentúlon.
Az első Black Friday akciók a hatvanas években ütötték fel a fejüket az USA-ban, akkor is, és azóta is szinte kizárólag egyetlen napra, a hálaadást követő első péntekre (ez jellemzően egyben november utolsó péntekje) korlátozódik az akciós időszak. Ez egészült ki az évek során további akciós napokkal, ilyen például a "Cyber Monday", mely kifejezetten az online kereskedők akcióiról szól, és a tradíciók szerint a hálaadást követő első hétfőn tartják.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Ehhez képest Magyarországon teljes volt a káosz idén, az itthon jellemzően az e-kereskedelemben megtartott akciós napot volt, aki már a hónap elején letudta, volt olyan webshop, amelyik egész hétvégén keresztül akciózott, de találkozhattunk év közben, nyáron (!) tartott Black Friday-nek nevezett akcióval is. Mostanra kijelenthető, hogy a magyar e-kereskedők az egész hónapra akciós időszakként tekintenek, éppúgy, mint évekkel ezelőtt, amikor a Black Friday akció intézménye még nem honosodott meg nálunk.
Többek közt erre hívja fel a figyelmet a GKI Digital és az Árukereső által közösen készített jelentés, mely szerint az egész hónapra levetítve mintegy 75-80 milliárd forintos forgalommal számolhatnak majd a magyar e-kereskedelmi piac szereplői. A kutatás eredményei szerint a magyar e-kereskedelmi piac szereplői zömében már a "hivatalos" Black Friday dátum (vagyis idén november 29.) előtt megtartotta a saját pénteki akcióját (a webshopok 73%-a hozta előre a dátumot), ráadásul 64%-uk az adott pénteket követően egész hétvégén akciózott, 4%-uknál pedig egész héten kitartott a Black Friday láz.
A GKI szerint a webáruházak 71%-a jellemzően átlagosan 20%-os, vagy annál alacsonyabb mértékű kedvezményt adott a kínálatban lévő akciós termékekre, az átlagos Black Friday kedvezmény ennek megfelelően 17,5 százalék körül alakult. A kutatócég ezzel együtt felhívja a figyelmet, hogy idén már nem lehetett egzakt módon mérni a Black Friday forgalmat, éppen a fent említett ok miatt, vagyis azért, mert a kereskedők egyetlen nap helyett nem ritkán többnapos akciókat tartottak, és azt sem egységes időpontban.
A GKI Digital előrejelzése szerint 2019-ben is november lesz az e-kereskedelem legerősebb hónapja. Az összesített online forgalom nettó 75-80 milliárd forint körül várható, ami duplája az egy hónapra jutó átlagos online forgalomnak, 17-18%-kal meghaladva a 2018-as november eredményeit.
A kutatócég mindazonáltal kiemelte: a magyar e-kereskedők fent részletezett gyakorlata alaposan megnehezítette a fogyasztói döntéseket, így elsősorban a vásárlók egyre kevésbé tudják mérlegelni, mikor érdemes vásárolni, mikor számíthatnak nagyobb akcióra - ha azonnal lecsapnak egy portékára, vagy ha kivárnak. A logisztika számára ugyanakkor valóságos áldásnak tűnhet ez a gyakorlat, hiszen a futárcégeknek és raktáraknak nem egyetlen nap alatt kell az ilyenkor jellemzően többszörösére növekedett csomagmennyiséget kezelniük, ami a GKI szerint idén egyértelműen érezhető volt a korábbiaknál jóval kiegyensúlyozottabb csomagszállításon is.