Apple: kevesebb iPhone, kevesebb Mac
Bár rekordot döntött az Apple idei harmadik negyedéves forgalma, a vállalat nem lehet maradéktalanul elégedett a számokkal. A hosszú évek óta húzótermékként szolgáló iPhone közel 10 százalékkal teljesített rosszabbul, a Macekből pedig 5 százalékkal kevesebb forgalom folyt be a kasszába.
A cupertinói vállalat bevétele 64 milliárd dolláron állt meg, amely tehát 2 százalékos javulást jelent az előző év hasonló időszakához képest. A vállalat kiemeli, hogy a túlságosan erős dollárt kivéve az egyenletből, vagyis az árfolyamhatás kiszűrésével 3 százalékos lenne a gyarapodás, ami nagyjából 1 milliárdos pluszt jelentene. Az okostelefonokból származó forgalom számszerűen 9 százalékkal esett, amellyel együtt a különféle termékekből származó bevétel 1 százalékkal 51,5 milliárdra mérséklődött. Öröm az ürömben, hogy a szolgáltatások üzletág szinte megállíthatatlanul, 18 százalékkal nőtt tovább. Utóbbi gyarapodás sikerrel kompenzálta a másik oldalon tapasztalt csökkenést, melynek hála végül növelni tudta forgalmát az Apple. A forgalommal szemben a nyereség csökkent: a tavalyi 14,1 milliárd helyett "csak" 13,7 milliárd maradt a kasszában, amely bő 3 százalékos visszaesés.
iPhone: mérséklődött a zsugorodás üteme
Immár egy éve annak, hogy az iPhone-okból befolyt forgalom számottevően csökken. Okostelefonjaiból 33,4 milliárd dollár összértékben értékesített a cég a harmadik negyedévben, amely tehát 9 százalékkal, azaz 3,4 milliárd dollárral marad el az egy évvel korábbitól. Tim Cook és csapata pozitívumként értékelte, hogy az elmúlt negyedévekben fokozatosan mérséklődött a csökkenés üteme: az előző negyedévben 12, azt megelőzően pedig 17 százalékos zsugorodást regisztráltak. Sajnos már nem tudni, hogy ez pontosan hány darab termékből jött össze. Cookék még tavaly jelentették be, hogy 2019-től egyszerűen nem publikálják a darabszámokat. Az azóta bemutatott modellek magasabb ára alapján borítékolható, hogy a forgalomnál nagyobb mértékben csökkent a volumen.
A cégvezetés derűlátó, a szeptember közepén bemutatott új iPhone-család ugyanis rendkívül pozitív fogadtatásban részesült. A független tesztek és a vásárlói érdeklődés is egyaránt optimizmusra ad okot a következő negyedéveket illetően. Fontos megjegyezni, hogy a szóban forgó negyedév szeptember végével ért véget a friss készülékeket pedig szeptember 13-tól lehetett előrendelni, vagyis a megjelenésből adódó esetleges nagyobb növekedés többsége az utolsó, a karácsonyi hajrát is magában foglaló negyedévben realizálódhat. Iparági pletykák szerint az Apple kissé alábecsülte a keresletet, az ellátási láncok felőli információk ugyanis arról szólnak, hogy az utóbbi pár hétben valamivel feljebb csavarta releváns megrendeléseit a cég. Az, hogy az iPhone 11 elég lesz-e a zsugorodás megállításához, legkorábban február elején derülhet ki.
Továbbra is remekel az Apple Watch és az AirPods
Cookék kiemelték, hogy a húzóterméknek számító iPhone-októl eltekintve 17 százalékkal nőtt (volna) a forgalom. Ennek egyik oka a viselhető eszközökben rejlik, amelynek forgalma új rekordot állított fel a maga 50 százalékos növekedésével. A kiugró szám mögött elsősorban az Apple Watch, illetve az AirPods és Beats fül- és fejhallgatók állnak. A vezetőség szavai alapján a gyarapodás oroszlánrészéért az okosórák felelnek, köztük a szeptemberben bemutatott Series 5 modellek. Cook állítja, négyből három vásárló első Apple Watch tulajdonosnak számít, vagyis a piacban továbbra is nagy a növekedési potenciál. Ebből adódóan felmerül a kérdés, hogy egy esetleges telítődést követően mennyivel esnek majd vissza az eladások, vagyis milyen hosszúra nyúlik majd az iPhone-ok esetében jellemzően 3 éves csereciklus.
A viselhető eszközökből és különféle kiegészítőkből származó bevétel egyébként már elképesztő magasságban, 6,5 milliárd dollárnál jár. Ez mintegy 40 százalékkal múlja felül az iPadekből származó forgalmat, a Macekből befolyó bevételtől pedig már csak szűk 7 százalékkal marad el. Mindezek tükrében könnyen elképzelhető, hogy az utolsó negyedévben felzárkózik az iPhone-ok mögé a pár éve igen alacsonyról indult "egyéb" kategória, amelyhez jó alapot nyújthat a közelmúltban bemutatott, nettó 250 dolláros AirPods Pro fülhallgató.
Az iPad jól fogy, a Mac kevésbé
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Az iPadek harmadik negyedéves eladására nem lehet panasz, a táblagépekből befolyt forgalom ugyanis 17 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, amely közel 4,7 milliárd dollárt jelentett. Cook szerint ez részben a szeptemberben bemutatott frissített, 7. generációs (olcsó) iPadnek köszönhető. Iparági pletykák szerint elképzelhető, hogy pár héten belül az iPad Pro széria is frissül, habár ezt korábban még októberre datálták az egyes források.
Az Apple PC-iből, vagyis a Macekből származó bevétel csökkent. Az 5 százalékos mérséklődéssel szinte kereken 7 milliárd dolláron állt meg a forgalom. Cookék szerint ennek hátterében részben a tavaly bemutatott MacBook Prók állnak, amelyek számottevően növelték 2018 hasonló időszakának forgalmát. A vezetőség arról nem beszélt, hogy a még idei évre ígért asztali csúcsgép, vagyis a vadiúj Mac Pro pontosan mikor jelenik meg.
Szolgáltatások
A szolgáltatásokból (App Store, iCloud, Apple Music, Apple Pay, stb.) származó bevétel 18 százalékkal 12,5 milliárd dollárra nőtt a tavalyi évhez képest. A gyarapodás az előző negyedévhez képest is határozott, amikor is 11,5 milliárd dollárt regisztrált az Apple. Jelen esetben ez azért lehet releváns, mert a szezonális hatás lényegesen kisebb a különféle szolgáltatások esetében. Cookék kiemelték, hogy az összes régióban új rekordot állítottak fel, akárcsak az App Store, AppleCare, Music, iCloud és App Store search ad szolgáltatásoknál.
Immár 450 millió felhasználó vesz igénybe valamilyen fizetős Apple szolgáltatást, amely 120 milliós (vagy 36 százalékos) növekedés az egy évvel korábbihoz mérten. Az vállalat szerint karnyújtásnyira a 2020-ra kitűzött 500 milliós cél, amely egy újabb mérföldkő lehet az Apple történelmében. Cook és csapata kiemelte az ugyancsak rekordot rekordra halmozó Apple Pay-t, amely mind forgalomban, mind pedig a tranzakciók számában duplázott 2018 hasonló időszakához mérten. A fizetési szolgáltatás már 49 országban érhető el bő 6000 kibocsátón keresztül, ami nagyban hozzájárult a negyedévben mért 3 milliárd tranzakcióhoz. A lassan, de biztosan második lábbá nőtt üzletág további gyarapodásához a napokban elrajtolt streaming szolgáltatás, az Apple TV+ is hozzájárulhat majd, amely első körben nagyjából 100 országban érhető el.
A következő, december végével záruló negyedévre 85,5-89,5 milliárd dollár közötti forgalmat vár az Apple. Ez az előző évben elért 84,3 milliárdhoz képest nagyjából 1-6 százalékkal lenne jobb, vagyis a cupertinói vállalat növekedésre számít az utolsó negyedévben.