Twitter: A zaklató üzenetek felét már automata távolítja el
Több mint 20 százalékot esett a Twitter részvényárfolyama a harmadik pénzügyi negyedéves jelentés hatására. A gépi tanulás alapú moderációs rendszer szépen fejlődik, viszont a hirdetési platformokon felmerült hibák a bevételre is hatást gyakoroltak.
Elsősorban a Twitter automatikus szűrőjének fejlődése határozta meg a cég idei harmadik negyedéves pénzügyi jelentéséről szóló beszámolókat. Jack Dorsey vezérigazgató nyilatkozata szerint a gépi tanulás alapú moderációs eszköz már a zaklató tweetek felét eltávolítja, emberi közbeavatkozás és előzetes bejelentés nélkül. Az 50 százalékos mutató egészen szép ahhoz képest, hogy az első negyedévben a vállalat még 38 százalékról, a második negyedévben pedig 43 százalékról számolt be.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ez az arány egyébként mindössze annyit határoz meg, hogy a Twitter által összesen eltávolított zaklató tweetek közül mennyit szűrt ki az automata - nem pedig a platformon felbukkanó összes zaklató tweet eltávolításának arányát. Azok az üzenetek nem számítanak bele a számításba, amelyeket a moderációs eszköz nem tartott problémásnak, és azok sem, amelyeknek felkavaró tartalmát egyik moderátor sem vette észre - fejtegeti a The Verge. Azonban azok a tweetek is a számítás részét képezik, amelyeket tévesen azonosított zaklató tartalomként a Twitter szűrője.
A másik nagy kérdés a számítás mellett, hogy a Twitter mit is nevez zaklató tartalomnak, amelyhez a definíciót már több éve igyekszik meghatározni. A vállalat szerint azok a zaklató tartalmak, amelyek gyűlöletet akarnak kelteni, megfélemlíteni vagy elhallgattatni másokat. 2017-ben a Twitter gyűlöletbeszédre vonatkozó szabályzata szerint az erőszakra buzdító szervezetek és az erőszakot dicsőítők profilját távolította el. Majd több mint 8 ezer felhasználó visszajelzése után, idén júliusban a cég még tovább finomított a megfogalmazásán, és már eltávolítja a faji, etnikai, vallási témájú megalázó tweeteket is. A mostani bejelentés szerint pedig ezeknek az üzeneteknek a felét már automatikusan törli a cég a közösségi oldalról.
Nagyot esett a részvényárfolyam
A biztató fejlesztések ellenére a Twitter részvényárfolyama mégis 20 százalékot esett a harmadik negyedéves pénzügyi jelentés közzététele után, a felemás eredmények miatt. Van profit és a felhasználószám is nőtt, ami Twitter esetében azért nem mindig volt nyilvánvaló, de az eredmény mégis az elemzők előzetes várakozásai alatt marad. A bevétel 823,7 millió dollár volt a 874 millió dolláros várakozáshoz képest. Az úgynevezett monetizálható napi felhasználók száma pedig 17 százalékos emelkedéssel 145 millió - egy olyan mutatóról van szó, amit a Twitter a havi és napi felhasználószám konkrét közlése helyett talált ki. Ehhez képest viszont a Snapchat már napi 210 millió aktív felhasználónál jár, míg az Instagram több mint 500 milliónál.
A viszonylag alacsony napi felhasználószámnál viszont a részvényesek számára jobban számított a Mobile Application Promotion (MAP) bakija, amely a felhasználók eszközadatait (például eszköz típusát, szolgáltatóját, Wi-Fi kapcsolat adatait) az engedélyük nélkül mérte és szolgáltatta a hirdető partnereknek 2018 május óta - az augusztusban közzétett problémáról itt írtunk bővebben. A negyedévben a cég javította a hibát, de ez a célzott hirdetések közzétételében és a hirdetőknek átadott mérőszámokban is fennakadásokat okozott. A cég szerint az alacsonyabb bevétel részben ennek eredménye, hogy a hiba miatt az aukciós hirdetőrendszere a vártnál alacsonyabb áron kínált a partnereknek reklámfelületeket. Az adatvédelmi problémák és ezeknek hatása a bevételre nyilvánvalóan nem tetszett a részvényeseknek, amiből érthető módon következett a részvényárfolyam zuhanása.