Környezetvédők szerint muszáj tartósabb okostelefonokat gyártani
Meg kéne fontolnia az Európai Uniónak, hogy az elektronikai berendezések energiahatékonyságával kapcsolatos előírások mellett és helyett több figyelmet fordítson az eszközök gyártásának környezetkárosító hatására -- vélik aktivisták.
Ha pusztán egy évvel sikerülne az okostelefonok életciklusát megnövelni, az jelentősen csökkenthetné a globális károsanyag-kibocsátást - hívja fel a figyelmet az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EKÜ) frissen közzétett jelentése. A szervezet szerint az Európai Uniónak a jövőben nem csak az elektronikai termékek fogyasztására (hatékonyságára) kell hangsúlyt helyeznie, hanem arra is, hogy a megvásárolt termékeket hosszabb ideig használják tulajdonosaik.
A jelentés egyebek mellett rámutat, hogy ha az okostelefonok, noteszgépek, mosógépek, porszívók és hűtőgépek átlagos életciklusa csak egy évvel kitolódna, annak olyan hatása lehetne, mintha egy Dánia méretű (hatmilliós lakosú) európai országban az összes autót leállítanák.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A dokumentumban foglaltak alapján az elektronikai termékek közül messze az okostelefonoknak van a legnagyobb öko-lábnyomuk: Európában évente átlagosan mintegy 200 millió okostelefon talál gazdára, melyek előállítása, szállítása és újrahasznosítása jelentős terhet ró a környezetre. Az ügynökség kalkulációi szerint ekkora mennyiségben az okostelefonok teljes életciklusuk során mintegy 14 millió tonnányi szén-dioxid kibocsátásért felelősek - ez egyébként nagyságrendileg Lettország éves kibocsátásának felel meg.
Az EKÜ mostani riportjával nyilvánvalóan az Európai Unióban 2021-től életbe lépő, fogyasztóvédelmi és környezetvédelmi aspektusokat egyaránt megpendítő szabályozás fontosságát igyekszik hangsúlyozni. Az újonnan életbe lépő szabályok értelmében az elektronikai termékeket tartósabbra kell építeniük a gyártóknak, illetve egyszerűbbé kell tenni azok javítását.
Az okostelefonok csereciklusát ugyanakkor sokkal inkább mozgatják marketingszempontok, különös tekintettel a mobilszolgáltatók által kétévente esedékes szerződésmegújítás miatt - ilyenkor az előfizetők olcsón, akár részletre juthatnak új készülékhez, feltéve, hogy az előfizetésük határozott időtartamát újabb 24 hónappal meghosszabbítják.
A trendek ugyanakkor úgy tűnik, hosszabb csereciklust vetítenek elő a jövőre nézve, egyes statisztikák szerint ugyanis a mai, modern okostelefonokat egyre ritkábban cserélik a felhasználók, részben a lényegi fejlesztések hiánya, részben pedig a folyamatosan növekvő árak miatt.