Hatalmas előrelépést hoz a DisplayPort 2.0
Bejelentette a DisplayPort kijelzőcsatoló 2.0-s verzióját a VESA (Video Electronics Standards Association), a szabvány gondozásáért felelős iparági testület. A fejlesztés legújabb iterációjával háromszorosára nő a kijelzőcsatoló sávszélessége.
Bejelentette a DisplayPort kijelzőcsatoló 2.0-s verzióját a VESA (Video Electronics Standards Association), a szabvány gondozásáért felelős iparági testület. Nem véletlen, hogy nagyot ugrott a számozás, az 1.3-as és 1.4-es verzióhoz képest ugyanis közel háromszorosára nőtt a csatolóval elérhető maximális sávszélesség. Ennek hála már 8K felbontás mellett is aktiválható lesz a HDR megjelenítés, tömörítéssel pedig akár a 16K is elérhető lehet. A méretes ugrás a megújult alapoknak köszönhető, a DisplayPort 2.0-s verziója ugyanis az USB4-hez hasonlóan a Thunderbolt 3-ra épít.
Nyers sávszélességben 80 Gbps a DisplayPort 2.0 csúcsértéke, ami 147 százalékkal múlja felül az 1.3/1.4-es verziók értékét. Az effektív (nettó) értéket tekintve nagyobb a 2.0 előnye, hisz amíg az elődökből legfeljebb 25,92 Gbps facsarható ki, addig az újonnan bejelentett verzió csúcsértéke 77,37 Gbps, ami közel 200 százalékkal magasabb. Ezt kiaknázva magasabb felbontás, színmélység (színtér), illetve frissítés érhető el, az igényektől függően.
forrás: AnandTech
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A DisplayPort 2.0-val DSC (Display Stream Compression), vagyis veszteséges tömörítés nélkül lehet meghajtani 8K felbontású megjelenítőket 60 hertzes képfrissítés és akár HDR, tehát 30 bites színmélység mellett. Ugyancsak megoldható a 4K melletti 144 hertzes frissítés HDR-rel kombinálva, az említett DSC-vel pedig akár 16K is elérhető lehet majd. Tömörítés nélkül legfeljebb 10K felbontás érhető el 24 bites színmélység mellett. Említésre méltó, hogy akár a két darab 5K-s (60 Hz) megjelenítő egyidejű meghajtása is képes lesz a DP 2.0, ami például a következő generációs VR szemüvegeknél jöhet kapóra.
A frissen bejelentett szabvány azonban nem csak a maximálisan elérhető megjelenítési paraméterekben múlja felül az elődöket. A Thunderbolt 3 alapjaira áthelyezett fizikai interfésszel ugyanis több új lehetőség nyílt meg a csatoló előtt. A DisplayPort 2.0-val ugyanis már akár USB-s adatfolyam is átvihető lesz, ami az USB portokkal felszerelt monitorok mellett az említett VR szemüvegek esetében is kapóra jöhet.
Milyen kábelekkel?
A nagyobb sávszélesség, illetve az annak hála elérhető kedvezőbb paraméterek természetesen remekül hangzanak, ugyanakkor felmerülhet a kérdés, hogy sokkal magasabb értékekhez megfelelőek lesznek-e a már piacon lévő vezetékek. A Thunderbolt 3 ugyanis a kábelek mindkét végéhez adó-vevőket (transceiver) kíván, ami szabad szemmel jól látható felárat eredményez a szabványnak megfelelő termkeknél. A VESA ezért három fokozatra osztotta fel DisplayPort 2.0-t. Az UHBR 10 működni fog a jelenlegi egyszerű, akár 2-3 méteres passzív rézvezetékekkel, ugyanakkor ezért cserébe csak a szabvánnyal maximális elérhető sávszélesség felére, azaz 40 Gbps-ra képes, ami értelemszerűen alacsonyabb felbontást, képfrissítést, illetve egyéb paramétereket jelenthet.
A másik két, UHBR 13.5 és UHBR 20 fokozatról egyelőre nem árult el túl sok konkrétumot a VESA, amely csupán annyit közölt, hogy ezeknél jelen állás szerint a gyártókra bízza majd, hogy termékeik mellé megfelelő kábeleket csomagoljanak. Nem kizárt, hogy később egy konkrétabb állásponttal áll elő a szabvány gondozásáért felelős iparági testület, ugyanakkor egyelőre nem égető a kérdés, hisz még a 8K felbontású kijelzőket is nagyítóval kell keresni.
A DisplayPort első verziójával még 2007-ben jelentkező VESA elvárása szerint legkorábban valamikor a jövő év második felében kerülhetnek piacra a szabvány 2.0-s verzióját támogató első eszközök. Gyors terjedésre most sem érdemes majd számítani, hisz a DisplayPort 2.0-ra elsősorban a 8K vagy annál magasabb felbontású megjelenítőknek lesz szükségük.
Köszönjük Intel!
Az új DisplayPort tetemes előrelépése annak a Thunderbolt 3-nak köszönhető, melynek licencelését két éve tette díjmentessé a fejlesztés tulajdonosa, az Intel. A lépésnek megfelelően már bárki számára elérhetőek a specifikációt, az implementációért pedig egy centet sem kell fizetni, ennek köszönhető, hogy az USB4 után a DisplayPort 2.0 is a fejlesztésre épít. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy utóbbi egy az egyben megfelel a Thunderbolt 3-nak, mindössze az alapok, például jelkódolási eljárás egyezik. A VESA ugyanis a képátvitel igényeihez igazította a fejlesztést, mely többek között abban mutatkozik meg, hogy a maximálisan elérhető sávszélességet egyirányú, simplex adatátvitelre optimalizálták, melynek köszönhető a maximálisan elérhető 80 Gbps sávszélesség.