Az Apple szerint túloz és sarkít a Spotify
Válaszolt a Sportify által idén márciusban benyújtott panaszban szereplő állításokra az Apple. A cég szerint a Spotify erősen túlzó állításokat fogalmazott meg az úgynevezett "Apple adó" kapcsán, a streamingszolgáltató valójában a fizetős ügyfélbázisának elhanyagolható része után fizeti meg az App Store jutalékot.
Az Apple szerint erősen túlzó és sarkító megállapítások szerepelnek a Sportify által idén márciusban az Európai Unió versenyügyi szerve számára benyújtott panaszában, mely a cég által alkalmazott jutalékrendszer diszkriminatív működését kifogásolta. A cupertinói vállalat az Európai Bizottság számára küldött válaszában leszögezi, a streamingszolgáltató fizetős ügyfeleinek csupán elenyésző része után ad részesedést az Apple-nek az App Store szerződési feltételei alapján.
A Spotify-nál, a világ egyik legnépszerűbb zenei streamingszolgáltatójánál március közepén telt be a pohár az Apple-lel folytatott eredménytelen egyeztetéseket követően: A cég ekkor jelentette be, hogy bepanaszolja az Apple-t az Európai Bizottság versenyügyi hivatalánál, amiért szerinte a cupertinói óriás tisztességtelen módszerekkel próbálja korlátozni a versenyt azokon a piacokon, melyekre saját ökoszisztémája is kiterjed. A Spotify beadványának középpontjában az az egyébként már számos más, tartalomipari szereplő, így köztük többek közt a Netflix által is kifogásolt "Apple adó" áll, melyet az Apple minden, az App Store-ból letöltött alkalmazáson belül kezdeményezett fizetési tranzakció után beszed. Vagy legalábbis majdnem.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Daniel Ek vezérigazgató a cége blogján közzétett posztban részletezte a probléma hátterét, mely leginkább akkor húsba vágó a Spotify számára, ha a felhasználók az iOS-eszközökre letöltött appon belül váltanának az ingyenesről valamelyik előfizetéses modellre. Az App Store szigorú szabályzata ráadásul mindent megtesz annak érdekében, hogy az IAP (in-app purchase) rendszert ne kerülhesse meg a platformtulajdonos, így a tartalomszolgáltatók által fejlesztett appok nem tartalmazhatnak semmilyen, külső fizetési oldalra mutató vizuális elemet (gombot) vagy hivatkozást.
A Spotify az Apple üzletpolitikai döntésének hatására kénytelen volt évekkel ezelőtt kilépni az IAP-rendszer alól, miközben az Apple elindította saját, rivális zenei streamingszolgáltatását, az Apple Music-ot, melynek havi díját ráadásul a konkurenciához mérten állította be - úgy, hogy közben a rivális platformoktól megkövetelte az előfizetési díj után megfizetett 30%-os jutalékot.
Az Apple válaszában kifejtette, a Spotify az IAP-rendszer működése alatt mindössze 680 ezer ügyfél után fizette meg a 30 helyett 15%-os jutalékot, ami a jelenlegi fizetős ügyfélbázis alig több, mint fél százalékát jelenti. Egyes források szerint a streamingszolgáltató a kiadókkal kötött különféle keresztfinanszírozási megállapodásoknak köszönhetően valójában ennél is kevesebbet kell saját zsebből előteremtsen a jutalékfizetési rendszerben.