:

Szerző: Hlács Ferenc

2019. június 11. 11:02

Októbertől tesztelhető a Microsoft játékstreaming megoldása

A Project xCloud előzetes verziója ősszel rajtol - közben pedig a Ubisoft is játéktékát nyit, amellyel a Google Stadiát is meglovagolná.

Zakatol az idei E3, a rendezvényen pedig egyre több szereplő ragadja meg az alkalmat, hogy csatlakozzon a streaming játékszolgáltatások még bőven gyerekcipőben járó, mégis egyre népesebb táborához. Ahogy az várható volt, a Microsoft a rendezvényen több részletet is elárult saját szolgáltatásáról, a Project xCloudról, közben pedig a Ubisoft is beszállt a játékba, a kiadó saját előfizetéses megoldást indít, noha saját infrastruktúra kiépítése helyett inkább más platformokat meglovagolva.

De kezdjük a redmondi óriás régóta várt szolgáltatásával, amelyet a cég még tavaly októberben jelentett be. A Project xCloud, akárcsak a Google az elmúlt napokban is beharangozott Stadia játékstreaming szolgáltatása, számos eszközről igénybe vehető lesz, a PC-ktől, az Xboxokon át az okostelefonokig, amelyekre a felhasználók a vállalat szervereiről streamelhetik majd a játékokat - vagy épp saját konzoljukról. Az Xbox One tulajdonosoknak ugyanis lehetőségük lesz saját Xbox One-jaikat is szerverként használni a játékhoz.

projxcloud

Ahogy a rendezvényen a Microsoft elárulta, tesztüzemben az E3 résztvevői már ezen a héten kipróbálhatják a szolgáltatást, az előzetes verzió pedig októberben lesz széles körben elérhető. A stabil verzió jó eséllyel jövőre várható - a szolgáltatás egyik kulcskérdése, azaz az árazás továbbra sem ismert. A konferencia látogatóinak mindenesetre már volt lehetőségük kipróbálni az xCloudot, az előzetes tapasztalatok pedig kifejezetten biztatóak, noha az egész biztos, hogy a vállalat mindent megtett, hogy az eseményen biztosítsa az ideális hálózati feltételeket a megoldás számára.

Ezt bizonyítják az Engadget tapasztalatai is, a lap munkatársai egy Samsung Galaxy S10-ről játszottak olyan címeket mint a Halo 5 vagy a Hellblade - a tesztelésre használt telefonok pedig saját, kábeles internetkapcsolatot kaptak. Cserébe viszont a lap kiváló játékélményről számolt be, ráadásul úgy, hogy a helyi Microsoft alkalmazottak szerint a játékok nem kihelyezett Xbox konzolokról, hanem a vállalat az E3-tól mintegy 400 mérföldre lévő adatközpontjaiból futottak, 720p felbontás, és szinte végig 60 FPS mellett. Persze ez még messze van a Full HD vagy akár 4K streamingtől, a szolgáltatás korai szakaszát tekintve biztató képet fest az xCloudról.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Az ugyanakkor továbbra is furcsa, hogy a Microsoft sok fontos részletről még mindig hallgat, a fentebb már említett árazáson túl a streaming játékhoz szükséges online kapcsolat minimális paraméterei sem ismertek, miközben a jelenlegi legnagyobb rivális Google már lényegében mindent elárult a Stadia kapcsán, amely ráadásul idén novemberi stabil rajtjával is jócskán megelőzi a Microsoftot.

A streaming játéktékák is itt vannak a láthatáron

Mindeközben, bár a streaming játékszolgáltatások még épp csak elkezdtek felsorakozni a rajtvonalnál, vannak akik máris meglovagolnák azok farvizét: ilyen a Ubisoft, amely UPlay Plus játékelőfizetési megoldását ültetné fel a streaming platformokra - pontosabban egyelőre csak egyre, a Stadiára. A szolgáltatásban több mint száz, a kiadó gondozásában megjelent cím lesz elérhető, idén szeptember 3-tól, amelyeket a felhasználók igény szerint letölthetnek és PC-n játszhatnak hagyományos módon - jövőre pedig a Stadia streaming platformján is beizzíthatják azokat.

A Stadia kapcsán ugyanis fontos megjegyezni, hogy a Google-nek kicsengetett előfizetési díj csak a platformhoz ad hozzáférést, arra játékokat külön kell vásárolni, a Uplay Plus így jó megoldás lehet azoknak, akik inkább szélesebb palettáról válogatnának, havidíj ellenében. Utóbbi viszont nem mondható kifejezetten olcsónak, a kiadó havi 15 dollárt kér a szolgáltatás használatáért, számottevően többet, mint a hasonló, igaz streaming hozzáférést (egyelőre) nem kínáló Xbox Game Pass, amely 10 dolláros havidíj mellett érhető el, vagy az EA-tól ismert Origin Access, amelyért havi 5 dollárt kér a cég. A streaming háttér persze komoly fegyvertény lehet a Ubisoft kezében - de persze ehhez még a Google Stadia 10 dolláros havidíját is ki kell fizetni, legalábbis ha a 4K/60FPS játék a cél, a keresőóriás ígérete szerint ugyanis jövőre havidíjmentes, Full HD felbontásnál tetőző konstrukció is indul.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek. November 8-ig early bird kedvezménnyel!

a címlapról