Az okostelefon-piac zsugorodik, a Huawei zakatol
Az IDC szerint a piac továbbra is lejtőn van, a Huawei viszont kíméletlen tempóban zakatol előre. A mérséklődő szegmensben csak a kínaiak tudtak növekedést mutatni, nem is kicsit.
Hatodik negyedéve csökkennek az okostelefon-eladások - derül ki az IDC elemzéséből. A kutatócég közzétette 2019 első negyedévére vonatkozó jelentését, amely szerint az időszakban mintegy 6,6 százalékkal kevesebb készülék talált gazdára, mint egy évvel korábban. Ez összesen 310,8 millió telefont jelent, ami a cég szerint az idei évet tekintve is globális mérséklődést vetít előre a szegmensben.
Egyetlen gyártó van talpon a vidéken
Ez azonban nem jelenti, hogy az időszaknak ne lennének meg a maga nyertesei: a Huawei visszaesés dacára a Q1-ben is remekelni tudott. Míg a legtöbb gyártó számottevő mínuszokkal küzd, a kínai vállalat éves szinten elképesztő, 50,3 százalékos növekedést tudott produkálni, ezzel a tavalyi első negyedévben jelentett 39,3 millió után idén 59,1 millióig lőttek ki az eladásai. Ezzel a gyártó látványosan nagyobb piacrészt is harap ki magának, természetesen a riválisok egyre nagyobb kárára. A Huawei piaci részesedése az egy évvel korábbi 11,8-ról így egészen 19 százalékig kúszott fel, miközben a belépőszinttől a csúcskategóriáig kitartóan ostromolja a piacot - ezzel stabilan tartja második helyét a szegmensben, és egyre nagyobb lendülettel éri be a továbbra is a piac élén lovagló Samsungot. A kínai cég mutatványa azért is különösen látványos, mert a térnyerést úgy tudta véghez vinni, hogy az Egyesült Államok piacán a kormányzattal való borús viszonya miatt nincs ott a szolgáltatók kínálatában.
Az említett Samsung megőrizte aranyérmét az idei Q1-ben, noha mind eladásai, mind piacrésze visszaesett az előző év első negyedéhez képest. A gyártó összesen 71,9 millió készüléket értékesített az idei év elején, ami 8,1 százalékos csökkenést jelent éves szinten. A mérséklődést a vállalat piaci részesedése is megérezte, az 23,5-ről 23,1 százalékra esett vissza, így a feltörekvő Huawei lassan karnyújtásnyira kerül a dobogó első helyéhez. A vállalat szerint mindenesetre a Galaxy S10 csúcsmodellek eladásai így is kielégítők voltak - láthatóan ahhoz azonban nem hoztak elég lendületet a cégnek, hogy megállítsa a csökkenést. A cégnek ráadásul a következő időszakokra sem túl rózsásak a kilátásai, mert bár a Galaxy S10 sorozat pozitív visszajelzéseket kapott, a cég hajtogatható csúcsmodellje, a Galaxy Fold az első tesztek során fájdalmas hibákba ütközött, ami miatt a vállalat el is halasztotta a készülék hivatalos rajtját.
A bronzérem szokás szerint az Apple-t illeti, igaz a piac gyengülése a cupertinói óriást is kifejezetten rosszul érintette, eladásai ugyanis nem kevesebb, mint 30,2 százalékot zuhantak. Az idei első negyedévben a cég 36,4 millió telefont tudott értékesíteni, ami a tavalyi Q1-es 15,7 százalék helyett idén már csak 11,7 százalékos piacrészre volt elég. Az IDC szerint ugyanakkor az év hátralévő részében a vállalat még visszanyerheti lendületét, reménysugarat jelent többek között az is, hogy nemrég a Qualcommal is sikerült elásnia a csatabárdot, és új partneri viszonyt helyezett kilátásba. Erre szükség is lesz, hiszen a nagy riválisok szinte mind rendelkeznek már 5G-képes okostelefonokkal, illetve a hajtogatható modellek is felsorakoztak - persze utóbbiak borsos ára, illetve a Samsungéhoz hasonló fiaskók miatt egyelőre legalábbis nem valószínű, hogy utóbbi eszközök hajtanák meg az eladásokat a szegmensben az év hátralévő részében.
Csak a kínaiak tudtak növekedni
A negyedik helyen a Xiaomi áll, 25 millió eladott telefonnal - ez 10,2 százalékkal múlja alul a megelőző év számait. A kínai vállalat ezzel kereken 8 százalékot hasít ki magának a piacból, 0,4 százalékponttal kevesebbet, mint egy éve. Egyelőre a vállalat az agresszív terjeszkedéssel sem tudott magának akkora jelenlétet kiépíteni magának a nyugati piacokon, hogy azzal megúszta volna a visszaesést, legfontosabb régióinak továbbra is Kína, India és Indonézia számít, melyek közül egyedül Indiában tudta növelni eladásait.
Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.
Az ötödik helyen két, szintén kínai gyártó, az OPPO és a Vivo osztozik - noha kérdés, mennyire kell külön számítani a két brandet, hiszen mindkettő a BBK Electronics leánycége, akárcsak a napokban új csúcsmodellel jelentkező OnePlus. A két vállalat eladásai hajszállal térnek csak el egymástól, a Vivo 23,2, az OPPO 23,1 millió telefont adott el az első negyedévben - ugyanakkor míg előbbinél ez derekas, 24 százalékos növekedést jelent, utóbbi 6 százalékos csökkenéssel érte el ezt az eredményt. A cégek így a tavalyi helyzethez képest helyet cseréltek a ranglistán, miután a Vivo 7,5 százalékra hizlalta fel részesedését, az OPPO viszont megtartotta 7,4 százalékát. A Vivo volt tehát a Huawei mellett az egyetlen cég, amely a nehéz időszakban növekedést tudott letenni az asztalra, elsősorban az indiai vásárlóknak hála.
Az IDC szerint a régiókat tekintve az Egyesült Államok piaca mutatta a legnagyobb csökkenést, ott mintegy 15 százalékkal estek vissza az eladások a tavalyi Q1-hez képest. Ebben nagy szerepet játszott az Apple gyenge teljesítménye is, miután az USA a cég fontos bázisát jelenti - de az elemzők szerint az Samsung, LG és más gyártók sem teljesítettek fényesen a térségben. Ez leginkább annak köszönhető, hogy különösen a csúcsmodellek esetében a vásárlók egyre tovább tartanak ki egy-egy készülék mellett, egyrészt azok hosszabb távon is kielégítő teljesítménye, másrészt a csúcskategória egyre borsosabb árazása miatt - de sokan az 5G rajt miatt is inkább kivárnak a technológiát támogató eszközök érkezéséig.