:

Szerző: Hlács Ferenc

2019. április 30. 10:46

Százmillió fizető felhasználónál jár a Spotify

A vállalat tavaly óta 32 százalékkal gyarapította előfizetői bázisát. Közben a havi aktív felhasználószám is negyedével lett több.

Közzétette idei első negyedéves pénzügyi eredményeit a Spotify: a vállalat jelentése fontos mérföldkővel indít, eszerint ugyanis a zenestreaming szolgáltatásnak a piacon elsőként sikerült 100 millió fizető felhasználót maga köré gyűjtenie.

Az eredményt látványos növekedés előzte meg, a fizető felhasználószám ugyanis az elmúlt egy évben több mint 32 százalékkal hízott - 2018 első negyedévében még 75 millió környékén állt a számláló. Ezzel a cég legoptimistább várakozásai teljesültek, ami elsősorban az egyesült államokbeli és kanadai felhasználóbázis tempós növekedésének volt köszönhető. A két erős régió mellett a családi csomagok népszerűsödése, illetve a Google Home Minihez, illetve a Hulu előfizetésekhez kapcsolt akciók is jót tettek az eredményeknek. A hasonló promóciókon felbuzdulva a cég a Samsunggal is megállapodott az első negyedévben, ennek értelmében a gyártó több millió új készülékén jelenik majd meg előre telepítve a Spotify alkalmazás, amelyhez a cég fél év ajándék Spotify Premium előfiztést is hozzácsap - ez az év második felének adhat majd plusz lendületet.

spotify2019q1

Az előfizetők legnagyobb része, mintegy 40 százaléka Európából hallgatja a szolgáltatást, Észak-Amerika pedig 30 százalékért felel. Ezt követi Latin-Amerika 20 százalékkal, majd a többi régió, összesen 10 százalékkal. Ezzel a Spotify jócskán megelőzi a fő rivális Apple Musicot, amely a The Verge szerint április elején járt 50 millió előfizetőnél - igaz csak az Egyesült Államokat nézve az Apple Music vezet, 28 millió fizető felhasználóval a régióban, a svéd cég mintegy 26 milliójához képest.

spotify2019q103

Eközben a Spotify havi aktív felhasználószáma is gyarapszik, igaz egy hajszállal komótosabban a cég várakozásainál. Panaszra azonban így sem lehet ok, a szám 26 százalékkal nőtt a megelőző év eredményeihez képest, így már 217 milliónál jár. A földrajzi eloszlás itt is a fentiekhez hasonlóan alakul, havi aktív felhasználók közül a legtöbben, vagyis azok 36 százaléka Európában hallgatja a Spotifyt, amelyet Észak-Amerika követ 29 százalékkal, Latin-Amerika 22 százalékkal, majd a többi régió összesen 13 százalékkal.

A növekedéshez hozzájárult a februári indiai rajt is, amelyet követően az első héten egymillióan iratkoztak fel a szolgáltatásra, mára pedig ez a szám duplázódott, a régióban kétmillióan hallgatnak zenét Spotify-on keresztül, ami a jelentés szerint jócskán túlszárnyalja a cég várakozásait - igaz arról a vállalat egyelőre nem beszélt, hogy az indiai felhasználóknak mekkora része fizet is a szolgáltatásért.

spotify2019q102

A növekedés nem meglepő módon a vállalat bevételeire is jótékony hatással volt, azok 33 százalékkal lőttek ki a 2018 Q1-hez viszonyítva, így 1,5 milliárd eurónál álltak meg. Ennek oroszlánrészét, mintegy 1,39 milliárd eurót a fizetős felhasználók hoztak a cégnek a konyhára, míg nagyjából 126 millió eurót az ingyenes konstrukciót használóknál játszott reklámok produkáltak. Mindehhez hasonló mértékben gyarapodó profit párosul, a cég 373 millió euró nyereséget termelt, 32 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

A szétszteroidozott diversity alkonya

Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

Az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel ugyanakkor egy kissé visszaesett, az az idei Q1-ben 4,71 euró volt, 2 százalékkal kevesebb mint 2018 hasonló időszakában. Ez a vállalat szerint leginkább a termékmix változásainak és a földrajzi terjeszkedésnek tudható be, vélhetően a családi, illetve diák csomagok népszerűsége is lenyesett valamicskét az egy felhasználóra jutó összegből. A reklámbevétel 24 százalékos növekedéséhez a podcastok piaca felé való egyre erősebb nyitás is hajtotta, ettől a szegmenstől a vállalat a későbbiekben még tempósabb növekedésre számít.

A vállalat az idei évben 18-28 százalék közötti növekedést vár a havi aktív felhasználószámban, a prémium felhasználók bázisa pedig várakozásai szerint 21-32 százalékkal hízik majd, jó esetben 127 millió fő környékére - ehhez igazodnak a bevétellel kapcsolatos várakozások is, ahol 21-29 százalékos gyarapodást tűzött ki maga elé a vállalat.

a címlapról