:

Szerző: Habók Lilla

2019. február 6. 16:06

Felvásárlásokkal turbózná fel a Spotify a podcast-üzletágat

Összesen 500 millió dollárt különített el a Spotify a podcastos felvásárlásokra, amelyben a most bejelentett, Gimlettel és Anchorral kötött akvizíciós megállapodás is szerepel. A cég egyik legfőbb 2019-es célja az első hely megszerzése a podcastok piacán.

Régóta nem titkolt célja a Spotify-nak, hogy a podcastokat is elterjessze a felületen, amelybe már tavaly is nagy erőforrásokat fektetett, de idén a jelek szerint még hangsúlyosabban fordulna a cég a zene mellett más hanganyagok felé. A CES-en Courtney Holt, a Spotify Studios igazgatója fejtette ki bővebben a svéd streaming cég törekvését, most pedig Daniel Ek vezérigazgató írt erről egy hosszú bejegyzést. Az alapító szerint a műfajban hatalmas a potenciál, hiszen a felhasználók közel azonos időt töltenek videónézéssel mint audiohallgatással, viszont míg előbbi már egy billiós piacnak számít, a zenei és a rádiós iparág "csak" százmilliárd dolláros.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A vezérigazgató szerint "a szemünk nem ér tízszer annyit, mint a fülünk", ráadásul a képernyő előtt töltött idő csökkentésének a törekvése is megnyitja a lehetőséget az audioműfajok felé. A fogyasztók jelenleg is nagyjából napi két órán át hallgatják a rádiót, úgyhogy a Spotify most ezt a tevékenységet szeretné behozni, és kényelmessé tenni a szolgáltatásban. Először a cég tehát az audioműfajok közül a podcastokra fókuszálna, amelyben a vezérigazgató szerint még rengeteg a kihasználatlan lehetőség.

Jönnek a felvásárlások

Előbb-utóbb a Spotify szeretné elérni, hogy a felhasználók az idejük 20 százalékát a nem-zenés hanganyagokkal töltsék a szolgáltatásban, amihez viszont még több eredeti tartalomra van szüksége. Úgyhogy a vezérigazgató a közleményben megerősítette a napokban felmerült híreszteléseket, hogy a Spotify két podcasttal foglalkozó céget is felvásárol, a Gimletet és az Anchort. A Gimlet az iparági források szerint nagyjából 230 millió dollárba kerül a streaming szolgáltatónak, és újabb népszerű egyedi tartalmakat hoz az adatbázisba - például a Homecoming a civil életbe visszatörekvő katona életébe ad betekintést, a Reply All pedig internetes kultúrát járja körbe.

gimlet_podcastok_spotify

Részlet a Gimlet podcast-kínálatából

Az Anchor viszont nem a kész tartalmak, hanem éppen a tartalomkészítés miatt fontos a Spotify-nak - eszközöket nyújt a podcastok szerkesztéséhez, közzétételéhez és monetizációjához. A két felvásárlástól a svéd streaming cég természetesen azt reméli, hogy segíteni fog a piaci első hely elérésében, és a felületre vonzza a podcast-készítőket és a hallgatókat egyaránt az eredeti tartalmak miatt - tehát a zenei kiadóknak fizetett összegeknél sokkal olcsóbban hoz új tartalmakat és előfizetőket. A Gimlet és az Anchor mellett a terveket még több cég felvásárlásával szeretné a vállalat elérni, amelyre a frissen megjelent pénzügyi negyedéves jelentése szerint idén összesen 400-500 millió dollárt különített el, újabb licencszerződések és a szolgáltatáson belüli podcastkészítés eszközeinek bővítése miatt egyaránt.

Már a piaci második helyen

A Spotify azért igyekszik hangsúlyozni, hogy a zenéről továbbra sem szeretné levenni a kezét, hiszen ez jelenti számára a fő iparágat. Inkább csak a cég egy tágabb felhasználói kör és a teljes audioszegmens felé szeretne fordulni a podcastos terjeszkedéssel. Főként, hogy a területek a cég megfigyelése szerint egymást is támogatják, a podcast-hallgatók majdnem kétszer annyi időt töltenek a szolgáltatásban mint az átlag zenehallgatók, és a podcastok mellett egyre több zenét is fogyasztanak. Ahogy a Spotify Studios igazgatója is kifejtette korábban a CES-en, a vállalat idén nagy erőkkel fordul a zeneihez hasonló podcastos ajánlórendszer felé, és az alkotóknak is szeretne bevételszerzési lehetőséget biztosítani a releváns, algoritmikusan ajánlott hirdetéseken keresztül.

Két év alatt a Spotify a második legnagyobb podcast-platformmá vált - írja Daniel Ek. Az első helyen természetesen még mindig az Apple szerepel több mint ötven százalékos részesedéssel, amely már tíz éve uralja a piacot, de egyre jobban veszít a hatalmából ezen a területen. A Spotify mellett viszont nagy erőkkel próbálkozik még például a Pandora és kísérletezik a Google is a podcastokkal, így viszonylag előkelőnek tűnik a Spotify második helye. Most a két felvásárlástól a vállalat azt reméli, hogy sikerül megduplázni az eddigi méretét az iparágon belül, és meglátása szerint más konkurens nem fordult még ennyire hangsúlyosan az audioműfajok felé.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról