Gátat szabna a YouTube a tömeges negatív értékeléseknek
Közös gondolkodásra hívta a videós platform a közönséget, hogyan lehetne megakadályozni a visszaéléseket a nem tetszik gombbal.
Fontos problémát vet fel a YouTube tartalomkészítőinek szóló Creator Insider legutóbbi videója a tömeges negatív értékelésekkel kapcsolatban. A videós platform munkatársának magyarázata szerint a "dislike mobs" azokat az eseteket fedi, mikor a felhasználók nagyobb csoportja csak azért látogat a videó oldalára, hogy ott megnyomja a nem tetszik gombot, akár a tartalom megtekintése nélkül. Tom Leung, a YouTube projektmenedzsment igazgatója most megkérte a közönséget, hogy reagáljanak a platform fejlesztőinek eddigi ötleteire, amelyeket a csoportos visszaélések megakadályozásának lehetőségeiként gyűjtöttek össze.
Leung leszögezi, hogy a tartalomkészítők a beállítások között jelenleg is eltüntethetik a videókkal kapcsolatos értékelések láthatóságát, de egyik lehetőség, hogy ez lehetne az alapbeállítás a felületen. Ez persze nem állíthatná meg a felhasználókat a dislike-gomb kiválasztásától, de innentől kezdve nem mutatná a számot, és így talán el is venné az értékelők kedvét. Másrészt viszont ezzel a megoldással a kedvelt videók mellett sem látszódna alapból a kedvelések száma, ami nem feltétlen áll a videósok érdekeben.
Non Skippable Ads, new features in Studio Beta, and more!
Még több videóMásik megoldásként a projektmenedzsment igazgató felveti, hogy a negatív értékelések mellé a felhasználóknak magyarázatot is kellene fűzni, miért nem kedvelik az adott tartalmat - akár jelölőnégyzetes vagy szöveges formában. Ebből a YouTube fejlesztőinek elképzelése szerint a videósok jobban értenék, hogy a felhasználó éppen nem ért egyet a tartalommal, nem találja elegendőnek az információértékét vagy nem kedveli az egész csatornát. Azonban Leung magyarázata szerint a válaszadásokat (főleg szöveges formában) a YouTube-nak viszonylag nehéz lenne összegyűjteni, kiértékelni és megjeleníteni a felületen, ráadásul a "kis kérdőívek kitöltése" az értékelők számára általában is nehézséget okozhatna.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Egy "extrém lehetőségként" Leung szerint a dislike-gomb teljes eltávolítását, ami a projektmenedzser véleménye szerint nem lenne túl demokratikus - bár ezt több közösségi oldal soha be sem vezette. Nem minden negatív értékelés jelent ugyanis "dislike mob" megmozdulást, és alapvetően a YouTube nem szeretné kizárni a pozitív és negatív véleménynyilvánításokat úgy általában. Felmerülhet még a nem tetszik jel mellől a számláló eltüntetése is, de ha a tetszik jel mellett a számláló megmarad, akkor az szintén elbillentené az egyensúlyokat - céloz rá Leung.
Egyelőre a vállalat csak a problémafelvetésig jutott el, és várja a felhasználók reakcióit az ötletekkel kapcsolatban. Előfordulhat, hogy az említett lehetőségek közül egyik sem valósul meg a jövőben, vagy helyettük egy teljesen másik megoldást választ a cég. Nem merült fel például az az opció, hogy egy videót valamekkora arányban meg kellene tekinteni az értékelés lehetőségének megjelenése előtt. A hozzászólások közt az NPT Music például a tartalom negyedét javasolja, de egyes kifogások szerint ez egy 12 órás videónál már problémába ütközhet, és úgy általában nincs szükség például egy alacsony-minőségű videó esetében az értékeléshez a negyedének a megtekintésére - másrészt pedig ez sem feltétlen akadályozná meg a "dislike mobokat" a kétkedők szerint.
Mindemellett nyilván a helyzet iróniáját mutatja, hogy a legtöbb negatív értékeléssel jelenleg a YouTube tavaly év végi Rewind videója rendelkezik, amely a videós platform 2018-as jellegzetes eseményeit igyekezett egy videóba sűríteni, de igencsak kifogásolható és elfogult módon. Úgyhogy a közönség a YouTube videóját 15 millió dislike-jellel illette az elmúlt néhány hónapban, amely így rövid idő alatt beelőzte Justin Bibertől a Baby című számra adott 10 millió negatív értékelést. Ettől független egyébként a YouTube felvetése az alkotók számára is egy valós problémát jelent, mivel a túl sok negatív értékelés visszatartja a nézőket a videó megtekintésétől az egyébként jó tartalmak esetében is.