Szerző: Habók Lilla

2019. február 4. 13:10

Elég kezdetleges a vállalatok digitális átalakulása

Érdekes módon inkább a fejlődő országok tesznek a digitális átalakulásokért a Dell Technologies megbízásából készített Digital Transformation Index szerint. A fejlett országok vállalatai közül többek szerint inkább kárukra válhat a digitális jövő, minta a javukra, például az adatvédelmi problémák miatt.

Felmérésben bizonyította a Dell Technologies, hogy a vállalatok digitális átalakulása még mindig inkább csak a tervek közt szerepel, mint hogy a valóságban tetten érhető lenne. A Digital Transformation (DT) Index a 2016-os adatokat követően most másodjára jelent meg, amelyben a Dell a Vanson Bourne-nel együttműködve 4600 üzleti vezetőt (igazgatót és felsővezetőt) kérdezett meg világszerte a közép- és nagyvállalati szektorban a digitalizációs folyamatról. Összességében az eredmények szerint az üzleti vezetők 78 százaléka szeretné, ha a digitális átalakulás elterjedtebb lenne a vállalaton belül. Továbbá a vállalkozások 51 százaléka szerint öt év múlva már nehezen fog tudni megfelelni a vásárlók igényeinek, valamint 30 százalék aggódik is a versenyben való lemaradása miatt.

Összehasonlítva a két évvel ezelőtti eredményekkel, lassú előrehaladás látszik, és hogy a vállalatok nem képesek tartani a lépést a változások intenzív ütemével - írja a Dell közleménye. A DT Index öt különböző kategóriára osztja a vállalatokat, amelyben a digitális átalakulások terén a legfejlettebb kategóriát a "digitális vezetők" jelentik. Ezen a kategórián belül azonban nem történt nagy előrelépés az elmúlt két évben, mivel 2016-ban és 2018-ban is mindössze a felmérésben résztvevő nagyvállalatok 5 százaléka jutott el eddig a szintig, hogy a folyamataikat teljes átjárja a digitalizáció.

dell_digitalizacio_2016_2018_kategoriak

A fokozatos fejlődés inkább a következő, a "digitális befogadók" kategóriájából derül ki, amely szerint a vállalatok már kiforrott digitális tervekkel, beruházásokkal és innovációkkal rendelkeznek. Míg a befogadók közé a felmért vállalatok 14 százaléka tartozott 2016-ban, addig mostanra 23 százalékra nőtt ez az érték. A legnagyobb két kategóriába viszont mindkét vizsgált évben a cégek nagyjából harmada-harmada tartozott, a "digitális értékvédők" fokozatosan haladnak a digitális átalakulás felé tervezéssel és befektetésekkel, míg a "digitális követők" kevés digitális befektetést végeznek és egyelőre csak kísérleti terveket készítenek. A legalacsonyabb digitalizációs szinten álló kategóriába a "digitális késlekedők" tartozna, akik egyáltalán nem rendelkeznek digitális tervvel, és beruházásaik is korlátozottak - még mindig 9 százalék tartozik ebbe a körbe, bár ez enyhe javulást jelent a 2016-os 15 százalékhoz viszonyítva.

A fejlődő országok érettebbek

Érdekes módon a DT Index szerint a fejlődő piacokon megjelenő vállalatok tartoznak a legérettebb kategóriába, azaz világviszonylatban első helyen India, Brazília, Thaiföld, Mexikó és Kolumbia szerepel - tehát nagyobb arányban állnak a vezetők és befogadók között. Ezzel szemben a már fejlett piacok elmaradásban vannak a vállalati digitális átalakulás terén, a legalacsonyabb digitális érettég-pontszámot ugyanis Japán, Dánia, Franciaország, Belgium és Szingapúr érte el - ezek az országok vannak nagyobb arányban a követők és késlekedők között.

Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég

Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.

Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.

Régiók szerinti összevetésben egyébként az amerikai teljesített legjobban 51-es index-pontszámmal, míg második helyen az ázsiai-csendes-óceáni régió végzett 47 ponttal, és a harmadik az európai-közel-keleti-afrikai (EMEA) régió 45 ponttal. A fejlett és a fejlődő térségek összehasonlításában azonban a fejlődő országok 50 indexpontot értek el, míg a fejlett térségek csak 44 pontot. A felmérés egyfajta magyarázata szerint a fejlődő piacok jobban bíznak abban, hogy a digitális jövő a javukra, és nem a kárukra válik majd, mivel 53 százalékban szavaztak erre a szempontra. Ezzel ellentétben a fejlett piacokon csak a válaszadók 40 százaléka érzi úgy, hogy a digitális átalakulás a javukat szolgálja.

Sorakoznak az akadályok

Az üzleti vezetők nem csak bizalmatlanok a digitális átalakulással szemben, de 91 százalékuk akadályoztatva is érzi magát. A Dell Technologies kutatása szerint a legelterjedtebb akadályt az adatvédelmi és biztonsági szempontok jelentik, amely 2016-ban még az ötödik helyen állt, de mostanra az első helyre küzdötte fel magát. Csak ezt követi a költségvetés és a források hiánya - ami korábban az elsődleges szempont volt-, majd a vállalaton belüli szakértelem és gyakorlat hiánya. A negyedik helyre a szabályozási és jogszabályi változások kerültek (például a GDPR miatt), ami két éve még a kilencedik helyet foglalta el. Az ötödik legfontosabb szempont a vállalatok szerint pedig a fejletlen digitális kultúra.

dell_digitalizacio_problemak_2018

Összességében a vállalatok közel fele (49%) attól tart, hogy a következő öt évben nehéz lesz bizonyítania a megbízhatóságát, miközben 43 százalék megkérdőjelezi, hogy nyílt és őszinte lehet-e az üzleti döntéseivel kapcsolatban. Háromból egy válaszadó pedig nem bízik abban, hogy a vállalat megfelelően tud gondoskodni a munkavállalói és ügyfelei adatainak védelméről, valamint hogy képes lenni megfelelni az előírásoknak (akár a GDPR-nak).

Eközben természetesen a vállalatok igyekeznek a jövőre vonatkozóan terveket is megfogalmazni, így elsősorban a munkaerőt, a biztonságot és az informatikai háttért szeretnék fejleszteni. A válaszadók 46 százaléka például növeli a házon belüli digitális készségfejlesztés arányát, például programozóképzést tart az alkalmazottainak - 2016-ban még csak a cégek 27 százaléka tervezett ilyen jellegű készségfejlesztést. Továbbá a válaszadó vállalatok 44 százaléka a munkakörök közötti tudásmegosztást is szeretné elősegíteni, hogy például az IT vezetők is rendelkezzenek az üzleti ismeretekkel - ezt két évvel ezelőtt még csak a vállalatok 19 százaléka tűzte ki célként.

A technológiai beruházásokat pedig elsősorban a nagyvállalatok a kiberbiztonságba szeretnék fektetni (58%), vélhetően, hogy elkerüljék a fent említett félelmekből következő problémákat. Ezt követik az IoT-technológiákra (46%), többfelhős (multi-cloud) környezetekre (44%), mesterséges intelligenciára (40%) és számításközpontú megközelítésekre (35%) félretett összegek. Öt éven belül a digitális átalakulás következtében a cégek 77 százaléka reméli, hogy a fejlődő technológiákkal könnyebben előrejelezhetik majd az ügyfelek igényeit, egyúttal az erőforrásaikat is jobban kezelhetik. Ennek következtében a vállalatok nagy része öt éven belül a sikeres digitális stratégiának köszönhetően a produktivitás, a jövedelmezőség és a bevétel növekedését várja, valamint sikeresebb ügyfélmegtartást a befektetések megtérülését.

Egyelőre viszont a Digitali Transformation Index szerint a vállalatok nagy része esetben hosszú út vezet még a célok eléréséig. Az adatok szerint a célok elérése érdekében még csak nagyjából a vállalatok negyede fogalmazott meg vagy kezdett megvalósítani kiforrott digitális terveket, míg a többi ennél sokkal kevesebbet tett a célok megvalósítása érdekében.

Metodológia

2018 nyarán a Vanson Bourne független közvélemény-kutató a közép- és nagyvállalati (250 alkalmazottnál többel rendelkező) szektorban 42 országban vagy alrégióban, 12 iparágban összesen 4600 üzleti vezetőt keresett meg, hogy értékeljék vállalatukat a Dell Technologies Digital Transformation Index alapján. A Vanson Bourne az üzleti stratégia, a munkaerő-átalakítási kezdeményezések, valamint a digitális üzleti attribútumok alapvető halmazához mért látható teljesítmény alapján minősítette a vállalkozások digitális üzleti erőfeszítéseit.

a címlapról