:

Szerző: Habók Lilla

2019. január 31. 17:15

Továbbra sem látszanak a botrányok a Facebook eredményein

Egészen sikeres évet tudhat maga mögött a közösségi óriás a pénzügyi eredmények szempontjából. Idén a cég szeretné a közönség figyelmét is elterelni a biztonsági botrányokról néhány új fejlesztéssel.

Megjelent a Facebook 2018-as negyedik negyedéves és egyben az egész tavalyi évet magába foglaló pénzügyi jelentése, amely a befektetők számára kedvező eredményeket, bár azért lassuló növekedést mutat fel. A közösségi óriás a tavaly szeptembertől decemberig terjedő negyedévben 16,9 milliárd dolláros bevételt szerzett, ami 30 százalékkal több a 2017-es azonos időszaknál - 6,88 milliárd dolláros nettó profit mellett. Továbbá a havi aktív felhasználók száma is nőtt, 9 százalékkal 2,32 milliárdra. A növekedés azonban mindkét részről lassulást mutat, hiszen a bevétel 2016-ról 2017-re még 47 százalékkal nőtt, a felhasználói bázis pedig 14 százalékkal.

A felhasználószám növekedését elsősorban az Egyesült Államok fogja vissza, ahol lényegében az egész 2018-as évben stagnálás volt megfigyelhető - az év eleji 241 millióról mindössze 242 millióig kúszott a létszám. Ehhez képest az európai felhasználók a tavalyi negyedik negyedévre nagyobb lendületet vettek, és a korábbi stagnáló-csökkenő időszak után 375-ről 381 millióra nőtt a kontinensen a felhasználószám egy negyedév alatt. Azonban az eredményeket inkább az ázsiai- és csendes-óceáni régió, valamint a világ többi része húzza, ahonnan még mindig folyamatosan érkeznek az új felhasználók. Főleg Ázsiában és a Fülöp-szigeteken a közösségi óriás hatalmas jelentőséggel bír.

facebook_havi_felhasznalok_2018q4

Ezzel párhuzamosan a napi aktív felhasználók száma is 9 százalékkal nőtt, méghozzá 1,52 milliárdra. Az amerikai és kanadai aktivitás itt is csak kis mértékben nőtt (egy év alatt 184-ről 186 millióra), és összességében az európai felhasználószám is inkább csak stagnált. A Facebook a korábbi negyedévek eredményét egy számítási változtatással indokolta, mellyel együtt most 282 millió európai használja naponta a szolgáltatást - míg a "régi számítással" 2017 év végén 277 millióan voltak. Az ázsiai-csendes-óceáni régióból viszont 577 millió felhasználó érkezik naponta a szolgáltatásba, és a világ többi részéről is 478 millió.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Mindezzel együtt viszont a hamis felhasználói fiókok száma is 27 százalékkal 116 millióra nőtt, míg a duplikált fiókok aránya 12,4 százalékkal 255 millióra emelkedett - hívja fel a figyelmet a The New York Times. A közölt adatok csak a cég becsléseit mutatják, de a nagyságrendi növekedést mindenképp érdemes komolyan venni. Alex Schultz analitikai igazgató magyarázata szerint a számokat az időszakos támadások dobják meg, amelyekből az utóbbi időben többet is lehetett tapasztalni a fejlődő országokban.

Ennyit a főapp felhasználószámáról...

Összesítésben a Facebook alkalmazásait 2,7 milliárd felhasználó vesz igénybe legalább havi rendszerességgel - beleértve a Facebookot, a WhatsAppot, a Messengert és az Instagramot -, amin önmagában nem nagy növekedést jelent a harmadik negyedéves 2,6 milliárdhoz képest, de jól mutatja a vállalat erejét. Ráadásul 2 milliárdan naponta legalább egyszer megnyitják a négy szolgáltatás közül valamelyiket. David Wehner pénzügyi igazgató az elemzői konferenciahíváson ismertette az adatokat, és mint hozzátette, ezek a cég szerint sokkal jobban tükrözik a közösséget. Úgyhogy a jövőben a cég inkább a szolgáltatás-család adataira szeretne fókuszálni, és kivezeti a negyedéves pénzügyi jelentésekből a csak a Facebook főalkalmazására vonatkozó felhasználói számadatokat.

instagram-stories-2019_napi

A döntés több szempontból is érthető, hiszen a cég kevésbé szeretné hangsúlyozni a Facebookon a csökkenő-stagnáló amerikai és európai felhasználói adatokat, amelynek egy része valószínűleg a fiatalok elpártolásából adódik. A fiatalok számára viszont a közösségi óriás más appokat kínál, amelyeknek növekedését jobban szeretné kiemelni. Ezúttal például Mark Zuckerberg "mellékesen" megjegyezte, hogy az Instagram Storiest már több mint napi 500 millió felhasználó veszi igénybe, a népszerűség pedig a bevételt is hozza magával, hiszen már 2 millió Stories hirdetőt tart számon a közösségi óriás.

Új termékek a láthatáron

Mark Zuckerberg az elemzői konferenciahíváson a megnyugtató eredmények mellett a jövőbeli tervekkel is igyekezte felcsigázni a kedélyeket. 2019-ben a Facebook szeretné fejleszteni a szolgáltatásai titkosítását, és a Storieshoz hasonlóan más "eltűnő" tartalmakkal is előállni, amely mellett a Stories újabb privát megosztási lehetőséget is kapna. Továbbá új funkciók érkeznek majd az Instagram kereskedelmi és vásárlási megoldásaihoz is, de a WhatsApp fizetési megoldását is kiterjesztené a cég újabb országokra. Ezenkívül pedig a videós Facebook Watch oldal elterjedését is várja a vállalat, amelyet jelenleg havi 400 millióan használnak.

Az elemzők természetesen rákérdeztek a Messenger, a WhatsApp és az Instagram Direct csevegős platformok összeolvasztási tervére is, és bár a vezérigazgató megerősítette az iparági források értesülését, de csak homályos magyarázatot adott az okokról. Az egyik érvként természetesen a Messenger és az Instagram Direct titkosítását hozta fel a Facebook-vezér, de hozzátette, hogy kereskedelmi célokból is gondolkodnak a ötletben. Ha például a Marketplace-en szeretne valaki egy terméket vásárolni, akkor WhatsAppon is felvehesse a kapcsolatot az eladóval, ha az országában az az elterjedt platform a Messengerrel szemben. Zuckerberg elmondása szerint a tervezés még nagyon a korai szakaszban jár ahhoz, hogy műszaki részleteket osszon meg, és a közös platform megvalósulása csak 2020-ban vagy később várható.

Folytatódnak a botrányok

Az utóbbi néhány napban a híreket a közösségi óriás újabb botránya lepte el, mely szerint 20 dolláros utalványért cserébe a (Project Atlas néven is emlegetett) Facebook Research alkalmazás részletes adatokat gyűjtött be a 13-35 éves felhasználókról, hogy ezáltal a felhasználói szokásaikat elemezni tudja - hasonlóan a korábban iOS-en bezáratott Onavo Protect VPN megfigyelőalkalmazáshoz. Közben az Apple kitiltotta az alkalmazásboltjából a Facebook leleplezett "kutatóeszközét", és felszólította a vállalatot, hogy fejezze be a közösség tagjait érintő adatgyűjtéseket, mivel ezzel megsérti az Apple-lel kötött megállapodását.

A tavalyi botránysorozatot követően a Facebook 2018-as pénzügyi negyedéves jelentése egészen jól szemlélteti, hogy a problémák alig érintették a közösségi óriást bevételi oldalról, és a felhasználók szempontjából sem annyira. Bár a Facebook körüli problémák a jelek szerint idén is folytatódnak, de az eddigi tendencia szerint ez sem fog különösebben látszódni az eredményeken. A befektetők a negyedéves pénzügyi jelentést ezúttal is pozitívan fogadták, így a részvényárfolyam 11 százalékot emelkedett az eredmények megjelenését követően.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról