:

Szerző: Koi Tamás

2019. január 28. 14:52

Bázisállomás lesz a Wi-Fi routerből a Telekomnál

Rövidesen, akár napokon, heteken belül indulhat a Wi-Fi alapú hanghívás éles üzeme a Magyar Telekom hálózatában. A technológia a 4G-alapú hanghíváshoz hasonlóan teljes IP-alapú hang- és üzenetátvitelt biztosít, külön szoftver és bonyolult beállítás nélkül.

Rövidesen a Magyar Telekom hálózatán is elindulhat a Wi-Fi alapú hanghívás, mellyel lehetővé válik, hogy az előfizető a szolgáltatással kompatibilis okostelefonjával a mobilcellák helyett saját, akár otthoni vagy munkahelyi Wi-Fi hálózatára csatlakozva bonyolítson hagyományos hanghívást - tudta meg a HWSW. A régóta létező szolgáltatással az operátorok ahhoz hasonlóan tudják tehermentesíteni vezeték nélküli hálózatukat, mint amikor az ügyfél készüléke mobilnetről Wi-Fi -re vált, fontos különbség ugyanakkor, hogy a Wi-Fi alapú beszélgetésekért és a szöveges üzenetekért ugyanazt a díjat számlázza a szolgáltató, mintha az ügyfél terminálja (okostelefonja) egy hagyományos bázisállomáshoz csatlakozna.

A szolgáltatás egyik kézenfekvő előnye az ügyfél számára, hogy a Wi-Fi hívással olyan területeken is tud hívást kezelni, valamint szöveges üzenetet küldeni és fogadni, ahol egyáltalán nincs mobilos térerő, de van megfelelően stabil Wi-Fi internetkapcsolat. A hívás ez esetben - hasonlóan a Telekomnál 2017 óta létező 4G-alapú hanghíváshoz (VoLTE) - teljesen IP-alapon épül fel, mely a 4G-hanghoz hasonló előnyökkel is kecsegtet, azaz gyorsabbá válik a hívásfelépülési idő és jobb lehet a beszélgetés hangminősége.

wificall

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A szolgáltatás ugyanakkor csak a Magyar Telekom által forgalmazott, illetve a szolgáltató által bevizsgált készülékekkel és szoftververziókkal érhető el - nem feltétel viszont a telekomos internetkapcsolat, vagyis akár egy UPC-s vagy DIGI-s Wi-Fi routerhez csatlakozva is használható a szolgáltatás. A feltételrendszernek jelenleg leginkább azok a készülékek felelnek meg, melyek VoLTE-képesek a Telekom hálózatán, ez már csak azért is feltétel, mert ha a készülék a Wi-Fi hatósugárból kilépve beszélgetés közben vált vissza mobilhálózatra, kizárólag VoLTE-re tud visszamigrálni a hívás, minden más esetben a beszélgetés megszakad.

A szolgáltatás igénybe vételéhez nem szükséges semmilyen kliensprogramot telepíteni, a kompatibilis készülékek menüjében - ahogyan a VoLTE esetében is - az aktiválást követően megjelenik egy új menüpont, amivel be lehet kapcsolni a Wi-Fi alapú hívást. Fontos, hogy a Wi-Fi hívás külföldön nem érhető el, illetve a segélyhívószámok hívása esetén nem lehetséges a hívó földrajzi elhelyezkedésének a lekérdezése. A szolgáltatás megfelelő működéséhez emellett legalább 1 Mbps sávszélességet biztosító Wi-Fi -alapú internetkapcsolat ajánlott.

A Wi-Fi hívás egyáltalán nem új keletű találmány a mobiltelefóniában: A szolgáltatásnak komoly múltja van az Egyesült Államokban, ahol eleinte főképp az erősen hiányos területi lefedettségre válaszul használták a megoldást. Azóta a funkció mát tucatnyinál több európai országban is elérhető, többek közt a Vodafone, az Orange, a 3, a Swisscom és a Telekom különböző leányvállalatainak hálózatain.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról