A tévéelőfizetések árának 95%-a ablakon kidobott pénz
Bár a streamingszolgáltatók lassan de biztosan egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a médiapiaci tortából, globális szinten még mindig elsősorban a komplex kínálatot nyújtó tévécsomagok népszerűek. A kép különösen kontrasztos a világ legnagyobb médiapiacán, az Egyesült Államokban, ahol egyes kutatások szerint az átlag tévéelőfizető évente ezer dollárt költ olyan csatornákra, melyeket soha nem néz.
Az átlagos amerikai tévéelőfizető éves szinten ezer dollárt, azaz átszámítva nagyjából 280 ezer forintot költ olyan tévécsatornákra, melyekre sosem kapcsol át, nem véletlen, hogy az ügyfelek csaknem 90 százaléka úgy véli, az előfizetési díj nagy része ablakon kidobott pénz - derül ki egy helyi felmérésből. A mintegy ezerfős mintával végzett felmérés egyik legfőbb tanulsága, hogy az amerikai előfizetők elsöprő többsége vágyik valamilyen költségtakarékosabb megoldásra a "minden az egyben" díjcsomagok helyett - aligha véletlen, hogy az Egyesült Államok tévépiacán az utóbbi években óriási lett a lemorzsolódás (csak 2017-ben mintegy 25 millió tévéelőfizetést mondtak fel az országban, a tavalyi évre vonatkozó előrejelzések pedig 33 millió megszűnő előfizetést prognosztizáltak).
A cordcutting jelenség népszerűségének növekedéséhez az egyre bővebb és jobb minőségű felhozatalt, így valódi alternatívát kínáló streamingszolgáltások térnyerése mellett hozzátartozik, hogy az Egyesült Államok tévépiacán az átlagos előfizetői díjak a legmagasabbak közé tartoznak a világon. Egy átlag amerikai háztartás havonta körülbelül 100 dollárt, azaz nagyságrendileg 28 ezer forintot költ tévéelőfizetésre, melyek ma nagyságrendileg 190-200 csatornát kínálnak az előfizetőknek. Az átlag feletti költés mellé egyébként jóval az átlag feletti nézettség is tartozik: a Nielsen 2017-es kutatása szerint az amerikai háztartásokban naponta átlagosan hét és fél órát megy a tévé.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A tévészolgáltatók szerint ugyanakkor az adott esetben akár 200 csatornát tartalmazó kábeltévé-csomagokkal összességében jól járnak a háztartások, mivel ezek zömében úgy lettek kialakítva, hogy a család minden tagja számára kínáljanak minőségi tartalmat. A helyi kábelszövetség kalkulációi szerint a teljesen streaming alapokra helyezett tévézés ma még nem versenyképes a kábeltévét és internetet is tartalmazó szolgáltatói díjcsomagokkal. Az árkülönbséget ugyanakkor magyarázhatja az is, hogy az Egyesült Államokban számos TV-show streaming joga külön megvásárolható, ezek azonban legtöbbször nem jelentenek havonta ismétlődő költséget.
A széles csatornaválasztékot kínáló csomagmodell Európában, így Magyarországon is népszerű. Hazánkban egy drágább tévés díjcsomag jellemzően 140-150 csatornát tartalmaz, míg néhány szolgáltatónál elérhető ennél kevesebb tartalmat kínáló konstrukció is, olcsóbban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság megrendelésére készített statisztikagyűjtemény szerint a tévéelőfizetésért fizető háztartások átlagosan 47%-a a drágább csomagok egyikére fizet elő, 41%-uk pedig a közepes választékú díjcsomagot preferálja. Érdekesség, hogy a drágább díjcsomagok esetén elsősorban a gyermekek számára kínált szélesebb tartalomválaszték a meghatározó döntőfaktor, legalábbis erre utal, hogy a gyermekes háztartások jóval nagyobb arányban fizetnek elő ilyen konstrukciókra.
Fontos különbség ugyanakkor az amerikai és a magyar (kábel)tévépiac között, hogy az árak hazánkban (illetve jellemzően Kelet-Európában) az amerikai szinthez képest jóval nyomottabbak: A magyar családok 2017-ben például átlagosan havonta 3800-4000 forintot áldoztak tévéelőfizetésre, melyet hazánkban is jellemzően inkább triple-play vagy quad-play csomagokban vásárolnak meg az előfizetők, így összességében akár 20-30%-kal olcsóbban is megkaphatják a csomagba foglalt szolgáltatásokat, ahhoz képest, mintha csak egy szolgáltatást igényelnének.
Itthon a streaming modell egyelőre távolról sem olyan népszerű, mint a tengerentúlon, ez azonban nem jelenti azt, hogy egyes szolgáltatók ne próbálkoztak volna akár testreszabható konstrukciókkal. Az egyébként hagyományosan mobilszolgáltatásokban utazó Telenor Magyarország MyTV díjcsomagjai közt volt ilyen megoldás, a cég azonban végül kihátrált ebből a modellből és a hagyományos csomagmodellre állt át.